به طور کلی متادون اعتیاد به مواد مخدر را درمان نمی کند بلکه گاهی بطور کوتاه مدت ( حداکثر یک هفته ) در طی مدت سم زدایی تدریجی با دوز کم استفاده شده و بتدریج قطع می گردد. درمان طولانی مدت با متادون تنها تغییر نوع ماده مخدر است که جهت کاهش میزان آسیب در کسانی است که رفتارهای پرخطر از جمله تزریق با سرنگ آلوده داشته و قصد ترک ندارند و یا مبتلا به بیماری لاعلاج و حادی هستند که امکان ترک اعتیاد در آن ها وجود ندارد. مصرف طولانی مدت متادون دارای عوارض جسمانی و روانی مشابه با سایر مخدرهای افیونی است و قطع مصرف موجب بروز علائم ترک ( سندرم قطع مصرف مخدر ) مشابه سایر مخدرها از جمله تریاک و هروئین شده و گاه شدت بیشتری هم دارند. در بسیاری از موارد ، در صورت مصرف متادون با دوز بالاتری نسبت به ماده مخدر قبلی ، بیمار دچار سوء مصرف مواد می گردد و به علت وابستگی شدید ، دوز مصرف به تدریج بالا رفته و میزان وابستگی بیمار به مخدر نسبت به زمان مصرف قبلی ( تریاک ، هروئین و….) بیشتر شده و ضمن افزایش احتمال عود در ، صورت بازگشت به مصرف ماده مخدر قبلی ، میزان مصرف و اعتیاد افزایش می یابد.قرص متادون

متادون یکی از انواع مواد مخدر صنعتی است که از خشخاش به دست می آید. این ماده که در دسته اپیوییدها جای دارد ، به منظور مصارف پزشکی و درمانی تولید شده و تاثیرات آن مشابه هروئین می باشد. متادون و بوپرنورفین در برخی از کشورها به عنوان یک ماده کمکی برای ترک اعتیاد به هروئین مورد استفاده قرار می گیرد. مانند سایر مواد افیونی دیگر ، متادون نیز سیستم عصبی بدن را تحت تاثیر قرار داده و باعث التیام یافتن درد می شود. پس از مصرف متادون معمولا احساس گرمی در بدن ، سرخوشی و رها شدن از اضطراب و تشویش به فرد دست می دهد.

مصرف متادون موجب تنگی نفس می شود که در برخی موارد می تواند موجب مرگ شود به علت اینکه مصرف این داروی مخدر ( متادون ) موجب اختلالات فکری و روحی می شود لذا مصرف آن در هنگام رانندگی و سایر کارهایی که نیازمند تمرکز زیادی است توصیه نمی‌شود. به علت مرگ آور بودن این دارو بهتر است از غذاها و داروهایی که حاوی الکل است بپرهیزید به علت اعتیاد آور بودن متادون هرگز بدون تجویز پزشک از آن مصرف نکنید. اگر به بیماری هایی مانند بیماری های کبد و کلیه ، پائین بو دن فشار خون ، داشتن بیماری های روحی بر اثر اعتیاد به مواد مخدر و مشکلات تنفسی هستید مصرف داروی متادون موجب مرگ می شود. مصرف بیش از اندازه این داروی مخدر ( متادون ) ورم کردن پوست صورت ، خواب‌ آلودگی ، احساس سرگیجه ، اضطراب و کاهش میل جنسی می شود.

مشکلات روانشناسی و روانپزشکی مصرف قرص متادون

همانطور که در بالا ذکر شد ، علاوه بر مشکلات جسمی و فیزیولوژیک ، این بیماران معمولا دارای مشکلات عدیده روانشناسی و روانپزشکی می باشند ، که در عملکرد جنسی این افراد تاثیر سوء بسزائی دارند. عمده ترین این مشکلات عبارتند از : اضطراب ، افسردگی ، مشکل با همسر ، خانواده و اجتماع ، مشکلات اقتصادی و عدم آگاهی کافی. کلا اختلال در نعوظ جسمی سه علت بزرگ دارد : هورمونی ، عروقی و عصبی. در شرایط طبیعی فقط ۲ درصد اختلال نعوظ منشاء هورمونی دارد. در این بیماران احتمال اینکه منشاء اختلال نعوظ هورمونی باشد ، خیلی زیاد است. علل هورمونی در این بیماران کاهش تستوسترون خون و افزایش پرولاکتین خون می باشد.

در ضمن سایر علل مهم اختلال نعوظ مثل مصرف داروهای مختلف و دیابت را هم باید مد نظر داشت. بیمارانی که تحت درمان با متادون هستند ، اگر مبتلا به اختلال نعوظ بوده و سایر علل اختلال نعوظ مثل دیابت و فشار خون نیز داشته باشند ، درمان آنها مشکل تر خواهد بود. اغلب معتادان معمولا سیگار نیز می کشند. در شرایط عادی ، میزان اختلال نعوظ در افراد سیگاری ، دو برابر افراد غیر سیگاری است. بنابراین معتادان تحت درمان با متادون که سیگار نیز می کشند ، مشکل در عملکرد جنسی آنها بیشتر خواهد بود.

درمان مشکلات جنسی این بیماران مستلزم تشخیص علل ایجاد کننده این مشکلات می باشد. معمولا برای درمان این افراد یک تیم متخصص لازم است. چون جنبه های مختلف زندگی این افراد آسیب دیده است. فردیکه به علت اعتیاد کار خود را از دست داده و بی کار است ، خانواده وی از هم پاشیده و به مقدار زیادی مقروض شده است ، مشکلات جنسی وی نیازمند درمانهای تخصصی است.

عوارض ناشی از مصرف متادون ، وابستگي فيزيولوژيك ، تهوع و استفراغ ، سرگيجه ، احساس سبكي در سر ، تعريق شبانه و منگي ، تغيير در عادت ماهيانه (اغلب سوء مصرف‎ كنندگان مواد افيوني در اين زمينه اختلال نشان مي‌دهند كه بامتادون بهبود مي‌يابد ) ، كاهش اشتها در اوايل مصرف‌ ( معمولاً به سرعت مرتفع مي‌شود ) ، ضعف و وقفه تنفسي منجر به مرگ ( دپرسيون تنفسي به خصوص در حضور ساير مواد تضعيف‌كننده دستگاه عصبي ) ، گزارشهاي موردي : افت فشار خون، ادم، كولاپس.

متادون از جهاتي با ساير مواد افيوني تفاوت دارد: نيمه عمر طولاني‌تري دارد ، مدت اثر آن در افراد مختلف متفاوت است ، ميزان انتشار آن در بافتها بيشتر است و به دنبال مصرف مداوم در بدن تجمع پيدا مي‌كند. پس از اولین بار مصرف ، افراد ممکن است بیمار شده و یا به یبوست دچار شوند. در صورتی که دز زیادی از متادون مصرف شود ، خاصیت تسکین دهنده آن افزایش یافته و فرد دچار خواب آلودگی می شود. مصرف بیشتر ، باعث کما و یا بروز اختلالات تنفسی خواهد شد. زنانی که به طور مداوم از متادون یا سایر اپیوییدها استفاده می کنند عادت ماهانه خود را از دست داده و پریود نمی شوند. مواد افیونی احتمال سقط جنین و یا تولد کودکان زیر وزن استاندارد و یا به صورت نارس را افزایش می دهد. در صورتی که فرد معتاد به مواد مخدر باردار باشد ، قطع ناگهانی مصرف توصیه نمی شود ، چراکه این کار خطر سقط جنین و یا تولد زود هنگام کودک را افزایش مي دهد. در درمان جایگزین با متادون یک ماده مخدر خطرناک ( مثلا تزریق هروئین ) با یک ماده مخدر کم خطرتر مثل متادون جایگزین می شود.