ماری جوانا بیشتر از قسمت های فوقانی برگ ها، گل و تخمک های شکفته شده گیاه شاهدانه گرفته می شود و در رنگ های سبز و قهوه ای وجود دارد. ماری جوانا اسم های مختلف خیابانی دارد که برخی از آنها عبارتند از: گل، وید، گرس، علف، مری جین، جوینت و …
حشیش شیره ی بدست آمده از گیاه شاهدانه است که دارای خاصیت توهم زایی می باشد. این ماده در قرن پنجم قبل از میلاد در یونان مورد استفاده قرار می گرفت و اثرات طبی حشیش مانند اثرات شد درد، ضد تشنج و خواب آوری آن در قرن نوزدهم و اوایل قرن بیستم شناخته شد.

مصرف ماری جوانا، حشیش و سایر مشتقات گیاه شاهدانه در دنیا و در کشور ما روز به روز در حال افزایش است. بطوریکه بر اساس گزارش سازمان ملل ماری جوانا پر مصرف ترین ماده غیرقانونی دنیاست.
در حقیقت آثار اصلی ناشی از مصرف ماریجوانا و حشیش مربوط به دلتا ۹ تتراهیدروکانابینول یا (THC) است و ویژگی خاص آن توهم زایی است.میزان THC موجود در مشتقات گیاه شاهدانه متفاوت است و در ماری جوانا ۱ تا ۱۰ درصد، حشیش ۱۵ درصد و روغن حشیش ۶۰ درصد می باشد.

 

نحوه ی مصرف ماری جوانا:

ماری جوانا معمولاً به دو شکل تدخینی (دود کردن) و خوراکی مصرف می شود. در روش تدخینی ماری جوانا را با پیپ یا به شکل رول شده در کاغذ یا سیگار دست ساز مصرف می شود.
دود ناشی از سوختن ماری جوانا بوی بسیار تند و غلیظی دارد و سیگار دست پیچ به آرامی می سوزد و زود خاموش می شود و فرد مصرف کننده برای روشن نگه داشتن آن می بایست پک های پشت سر هم و سریعی داشته باشد.
در روش خوراکی ماری جوانا را در شیرینی ها و کیک های دست ساز ترکیب کرده و به اصطلاح می پزند و بصورت خوراکی مصرف می کنند.

تاثیرات ماری جوانا:

ماری جوانا فراورده ای با پتانسیل اعتیادآوری بسیار بالا است و آثار روانگردان آن با تاخیر ظاهر می شود و در صورت افزایش مصرف، توهم در شخص بیشتر ظاهر می شود. همچنان که پیشتر اشاره شد، جزء اصلی ماری جوانا ماده ی موثر THC است و تاثیرات گوناگونی چون اشکال حافظه، گسیختگی افکار، ضعف در توجه و تغییرات سریع هیجانی و توهم را در انسان ایجاد می کند.
در واقع مصرف ماری جوانا تحمل ایجاد نمی کند اما وابستگی روانی بوجود می آود.

اثرات اولیه ی ماری جوانا بصورت محرک زا می باشد; شخص مصرف کننده خیلی زود تغییر رفتار داده و بسیار شاد می شود و با خنده های منقطع به فکر بسیار عمیقی فرو می رود. بعلاوه، این افراد ارتباطات اجتماعی بیشتری ایجاد می کنند و از ارتباطاتشان لذت بیشتری می برند.

علائم ناشی از مصرف ماری جوانا:

پس از مصرف ماری جوانا یک سری علائم در فرد بروز می کند که عبارتند از:
– احساس تشنگی
– احساس کندی گذر زمان
– افزایش حساسیت به محرک های محیطی
– آشکار شدن جزئیات بیشتر
– خنده و شوخی و اعمال مسخره آمیز
– احساس قطع ارتباط با محیط
– احساس غرق شدن در فضا
– اختلال در قضاوت

همچنین اثرات تحریک کنندگی ماری جوانا به قدری است که ممکن است به تحریک شدگی خشن و شدید، انجام اعمال تهاجمی و جنایت منجر شود. اثرات توهم زایی ماری جوانا باعث شده که آن را جزو گروه مواد توهم زا قرار دهند.

نشانه های فیزیکی مصرف ماری جوانا:

شایع ترین اثرات جسمانی ناشی از مصرف ماری جوانا را می توان به اتساع عروق خونی ملتحمه چشم (خارش، قرمزی و اشک آلود بودن چشم ها)، افزایش ضربان قلب، افزایش فشار خون، افزایش اشتها (اشتهای گاوی نامیده می شود)، خشک شدن دهان، تهوع و استفراغ اشاره کرد.

 

عوارض مصرف ماری جوانا:

اعتیاد مزمن ماری جوآنا موجب افزای ذرات تار در ریه ها شده و مکانیسم دفاعی ریه ها را مختل می کند و عملکرد ریهوی را کاهش می دهد. 
نتایج تحقیقات جدید نشان می دهد که در اپیدمی یا شیوع سرطان ریه ی مرتبط با استعمال ماری جوانا و حشیش، خطر هر بار کشیدن ماری جوانا برابر با کشیدن ۲۰ نخ سیگار است. 

مصرف طولانی مدت ماری جوانا منجر به بروز مشکلات زیر خواهد شد:
– مشکلات تنفسی
– برونشیت مزمن
– افزایش احتمال سرطان حنجره
– به دنیا آوردن نوزادان کم وزن،  کوتاه شدن دوران بارداری و نقص عضو فرزندان در خانم ها
– تحلیل رفتن و کوچک شدن سلول های مغزی یا پوک شدن مغز
– استعداد تشنج
– التهاب سینوس مزمن
– کاهش گنجایش ریه
– آسیب کروموزومی
– اختلال فعالیت ایمنی و بی نظمی های دوره های قاعدگی
– اختلال در خواب و کنش جنسی
– کاهش تعداد اسپرم و عقیم شدن در مردان
– اختلال در تخمک گذاری و نازایی در زنان

 

اثرات روان شناختی ماری جوانا:

مصرف طولانی مدت ماری جوانا تغییراتی در سطح آگاهی شخص بوجود می آورد که در نهایت می تواند علائم نوروز، سایکوز و یا اختلالات روانی شدید و پایدار را ایجاد کند. همچنین مصرف ماری جوانا می تواند بعضی از تفکرات و هیجانات را آزاد کند و قدرت تلقین پذیری شخص را افزایش دهد.

برخی از وخیم ترین اثرات روانی ناشی از مصرف ماری جوانا عبارتند از:
– اضطراب و افسردگی
– احساس ملال
– زوال شخصیتی
– دلتنگی
– پانیک و احساس ترس (نشان دادن واکنش های شدید به موارد کم اهمیت)
– آسیب در شناخت
– کندی روانی-حرکتی
– اختلال حافظه
– اختلال تمرکز
– پارانویا و اختلال در قضاوت

 

دلایل مصرف ماری جوانا:

برخی افراد به دلیل اطلاعات و باورهای غلط فکر می کنند ماری جوانا آرامش بخش است و برای رهایی از تنهایی و یا مشکلات کاری و ارتباطی به مصرف ماری جوانا بپردازند.

در برخی افراد حس کنجکاوی و میل وارد شدن به جمع های مختلف باعث مصرف ماری جوانا می شود. بخصوص در افراد نوجوان و جوان که در جمع های ناسالم و مصرف کننده قرار می گیرند ممکن است از روی کنجکاوی اقدام به مصرف ماری جوانا کنند و به دلیل احساس سرخوشی و شادی که بر اثر مصرف این ماده مخدر به فرد منتقل می شود، در پی بدست آوردن حس تجربه ی اول، شخص دوباره به مصرف ماری جوانا روی بیاورد.

در برخی افراد معاشرت با افراد و دوستان مصرف کننده (مخصوصاً در نوجوانان و جوانان) از عوامل مصرف ماری جوانا محصوب می شود. بعنوان مثال مدرسه، دوستان، خانواده و همسایه ها می توانند در مصرف این ماده توسط فرد تاثیرگذار باشند.

برخی باورهای غلط نیز در مورد ماری جوانا وجود دارد که گفته می شود که ماری جوانا و گل اعتیادآور نیستند. در صورتیکه این مواد جزو مواد مخدر و در گروه مواد روانگردان هستند. مصرف ماری جوانا به دلیل عدم وجود مورفین، وابستگی فیزیکی ایجاد نمی کند ولی تاثیرات بسیار شدیدی روی مغز و روان فرد مصرف کننده گذاشته و فرد را دچار اعتیاد روانی به این ماده می کند.
برخی افراد بر اثر تبلیغات نادرست و مثبت برای مصرف ماری جوانا قرار گرفته و در دام اعتیاد ماری جوانا گرفتار می شوند.

آیا مصرف ماری جوانا و حشیش اعتیادآور است؟

باید قاطعانه بگوییم بله.
مصرف طولانی مدت ماری جوانا، گل، حشیش و سایر مشتقات گیاه شاهدانه اعتیادآور هستند. ماری جوانا به دلیل عدم وجود مرفین وابستگی جسمی ندارد (البته در برخی موارد که مصرف طولانی مدت و به میزان زیاد بوده است نشانه هایی از تحمل دیده شده است) ولی افرادی که این ماده مخدر را مصرف می کنند به شدت دچار وابستگی روانی شده و برای تجربه ی احساس شادی و سرخوشی در اولین بار مصرف، اقدام به مصرف دوباره و با توجه به مقاومت بدن، اقدام به مصرف مقدار بیشتر ایم ماده نموده و باعث اعتیاد فرد می شود.

 

ترک ماری جوانا:

با توجه به اثرات روانی ماری جوانا، ترک ماری جوانا می بایست حتماً در یک مرکز تخصصی تحت نظارت روانپزشک انجام شود.
ترک ماری جوانا در هر فرد با توجه به میزان مصرف، جنسیت فرد، مدت مصرف، درجه ی خلوص ماده ی مصرف شده و شرایط جسمی و روانی متفاوت است. در واقع نمی توان یک فرمول کلی برای ترک ماری جوانا برای همه ی افراد داد. ولی در کل هدف اصلی از درمان، رسیدن به مرحله ای است که فرد مصرف کننده دیگر نیازی به مصرف ماری جوانا نداشته باشد.

در سال های گذشته درمان اعتیاد به ماری جوانا مانند سایر مواد مخدر مانند تریاک، هروئین و … انجام م شد که شامل مراحل سم زدایی مواد، رفتار درمانی، درمان های دارویی و … بود. ولی روش های جدید تمرکز بیشتری بر جنبه های روانی و مشاوره داشته و از درمان دارویی کمتر استفاده می شود.

باید توجه داشته باشید که ترک ماری جوانا حتی در افرادی که به مدت طولانی و میزان زیاد مصرف کرده اند نیز امکان پذیر می باشد و هیچگاه نباید از ترک ماری جوانا نا امید شد. برخی افراد به دلیل ترک ماری جوانا در منزل و خودسرانه، پس از مدت اندکی دوباره اقدام به مصرف این ماده نموده اند و با توجه به اینکه برای ترک ماری جوانا موفق نبوده اند، از ترک آن ناامید می شوند. ولی باید ذکر کنیم که ترک ماری جوانا به دلیل تاثیرات روانی، نیازمند خدمات روانشناسی و خدمات روانپزشکی است و برنامه های ویژه ای حتی پس از ترک، برای جلوگیری از مصرف دوباره و پیگیری بیمار توسط کلینیک روانپزشکی و ترک اعتیاد دی صورت می گیرد.

مرکز ترک اعتیاد دی به سرپرستی دکتر بختیاری با کادر تخصصی روانپزشک، روانشناس، پرستار،مددکار اجتماعی، مشاور و … درمان های مختلف روانی را برای ترک ماری جوانا ارائه نموده و یکی از موفق ترین و بهترین مراکز ترک ماری جوانا و حشیش در کشور می باشد.

با توجه به وجود مراکز و کمپ های متعدد ترک اعتیاد در کشور برای ترک ماری جوانا و سایر مواد مخدر، انتخاب یک مرکز ترک اعتیاد می بایست با آگاهی صورت گیرد زیرا اکثر این مراکز با وعده های عجیب و غریب و درمان های دارویی جایگزین مانند استفاده از متادون نه تنها اعتیاد فرد را درمان نمی کنند، بلکه باعث ایجاد اعتیاد به دارو های دیگر نیز می شوند که در بعضی موارد ترک آنها سخت تر از ماده ی مخدر اصلی در فرد می باشد.

کلینیک روانپزشکی و ترک اعتیاد دی اولین و تنها مرکز خصوصی تخصصی روانپزشکی با مجوز بخش بستری درمان و ترک اعتیاد در کشور است که فعالیت خود را از سال ۱۳۷۸ آغاز نموده و تجارب موفقی در ترک اعتیاد و ترک ماری جوانا داشته است.

در کلینیک ترک اعتیاد دی از روش های درمانی دارویی و نگهدارنده مانند متادون و بوپرنورفن استفاده نمی شود و اعتقاد ما بر این است که بیماری اعتیاد می بایست بطور ریشه ای و از نظر روانی درمان شود نه اینکه ماده ی مخدر با یک دارو جایگزین شود.
ترک اعتیاد در کلینیک دی پس از ترخیص بیمار با جلسات خصوصی، خدمات روانکاوی و گروه درمانی ادامه یافته تا مصرف دوباره و عود بیماری صورت نگیرد و بیماری اعتیاد بطور کلی درمان شود.

برای مشاوره ترک اعتیاد و ترک ماری جوانا با مشاوران ما تماس بگیرید.

نظر بدهید