تریاک یکی از قدیمی ترین و مشهورترین انواع مواد افیونی است که به دلیل مجاورت کشور ما با افغانستان که بزرگترین تولید کننده تریاک در دنیا است، متاسفانه تعداد زیادی از هموطنان را به خود وابسته کرده است.

تریاک چیست؟

تریاک ماده ای است قهوه ای رنگ که طی یک فرآیند از گیاه خشخاش بدست می آید. پس از تیغ کشیدن به گیاه خشخاش شیره ای از کاسبرگ آن خارج می شود که پس از خشک کردن آن تریاک بدست می آید.
حدود یازده درصد تریاک را مورفین تشکیل می دهد که یک ماده مخدر و ضد درد قوی است و در پزشکی بعنوان مسکن و داروی ضد درد استفاده می شود. البته مورفین مصارف دیگری نیز در علم پزشکی دارد.

تریاک نیز در پزشکی مصارف زیادی دارد و بیشترین استفاده آن بخاطر خاصیت ضد درد و بی حس کنندگی آن است و در عمل های جراحی مورد استفاده قرار می گیرد. در گذشته از خود تریاک به شکل مستقیم بعنوان داروی ضد درد استفاده می شد ولی پس از استخراج مرفین از تریاک و امکان تزریق آن، بیشتر به شکل مورفین استفاده می شود.

در تحقیقات به عمل آمده در سال های گذشته، کشور ایران بیشتر از سایر کشورها در معرض خطرات ناشی از اعتیاد به تریاک قرار دارد و حدود ۳ درصد جمعیت کشور درگیر اعتیاد به این ماده مخدر هستند.

کلینیک روانپزشکی و ترک اعتیاد دی با سالها تجربه موفق در زمینه ی ترک اعتیاد، آماده ارائه خدمات بستری ترک اعتیاد تریاک به هموطنان عزیز می باشد.

جهت مشاوره رایگان ترک تریاک با شماره های ۰۹۱۲۷۵۳۵۴۰۰ و ۰۹۰۲۷۵۳۵۴۰۰ تماس بگیرید.

یکی دیگر از مشتقات تریاک هروئین است که با اضافه کردن یک سری مواد شیمیایی به مورفین ساخته می شود. هروئین اعتیادآورترین و سریع الاثرترین ماده افیونی است که به شکل پودر سفید یا قهوه ای رنگ است. خرید، فروش و نگهداری هروئین در تمامی کشورهای دنیا غیرقانونی است و حدود ۲ تا ۸ برابر از مرفین قویتر است.

روش مصرف تریاک:
روش های معمول مصرف تریاک تدخین (دود کردن) و خوردن تریاک است. بدلیل اینکه بخش هایی از تریاک در آب حل نمی شود، قبل از خوردن آن معمولاً تریاک را حرارت داده و می پزند یا آنرا در آب حل کرده و بخش هایی که در آب حل می شود را می خورند.
سوخته ی تریاک نیز بدلیل باقی ماندن مقداری مورفین در آن استفاده می شود که هم بصورت خوراکی مصرف می شود هم با حل کردن آن در آب، شیره تریاک بدست می آید. اثر تدخین (دود کردن) تریاک حدوداً نصف اثر خوراکی آن است ولی برخی معتادان میزان نشئگی مصرف تریاک با سیخ را بیشتر از مصرف به شکل خوراکی آن می دانند.

برخی افراد اقدام به تزریق تریاک می کنند که با توجه به اینکه بخش هایی در تریاک وجود دارد که در آب حل نمی شود، تزریق آن بسیار خطرناک است.
میزان مصرف تریاک معمولاً با مثقال و نخود سنجیده می شود که یک مثقال ۵.۴ گرم و هر ۲۴ نخود معادل یک مثقال است.

داروهای ترک تریاک:

برخی از داروهای ترک اعتیاد به تریاک عبارتند از بوپرنورفین، متادون، شربت تریاک، نالوکسان و نالتروکسان
این داروها به خودی خود مسکن و اعتیادآور هستند و می بایست حتماً تحت نظر پزشک متخصص تجویز و مصرف شوند.

موارد بسیار زیادی گزارش شده که فرد برای ترک اعتیاد تریاک اقدام به مصرف داروهای ترک تریاک شده ولی پس از ترک تریاک، به داروی مورد استفاده اعتیاد و وابستگی پیدا کرده است. این روش در واقع ترک تریاک نیست بلکه جایگزین شدن تریاک با یک ماده دیگر نظیر متادون و … است.
کلینیک درمان اعتیاد دی با نظارت دکتر بختیاری پس از سالها تجربه موفق در زمینه ی ترک اعتیاد و ترک تریاک اقدام به تجویز دارو و برگزاری جلسه های مشاوره و رواندرمانی در زمینه ی ترک اعتیاد نموده و بصورت کاملاً علمی و اصولی و با در نظر گرفتن جنبه های روانی هر فرد اقدام به درمان بیماری اعتیاد می نمایند.

برخی از دلایل اعتیاد افراد به تریاک:

یکی از اصلی ترین عوامل اعتیاد افراد به تریاک نگرش نادرست و باورهای غلط نسبت به این ماده است. هنوز در برخی از نقاط کشور تریاک را نوعی وسیله ی پذیرایی از مهمان می دانند و به سهولت در دسترس افراد قرار دارد. در باور برخی از افراد مصرف تریاک در سنین بالا برای تسکین درد و ناراحتی امری طبیعی و درست است.
برخی افراد معتقدند که مصرف تریاک باعث افزایش قوای جنسی و بالا بردن کیفیت روابط جنسی می شود یا اینکه در برخی باورها مصرف تریاک باعث درمان دیابت و مرض قند می شود!
تمامی موارد ذکر شده باورهای غلطی هستند که در طول زمان در فرهنگ کشور ما رشد کرده و هیچگونه ریشه علمی ندارد و صرفاً برای سرپوش گذاشتن و فرار از بار اعتیاد به این ماده مخدر و اعتیادآور است.

روند ترک تریاک:

عوارض ترک تریاک معمولاً ۱۲ ساعت پس از قطع مصرف آن بروز نموده و حداکثر علایم محرومیت پس از ۳۶ تا ۷۲ ساعت به شدت می رسد. این علایم معمولاً طی ۱۰ تا ۱۵ روز از بین می رود.
برخی از علائم محرومیت تریاک عبارتند از: اضطراب و ترس مفرط – تحریک پذیری – لرز – تعریق فراوان – سرما و رنگ پریدگی پوست – از بین رفتن اشتها – حالت تهوع و استفراغ – درد شکمی – درد عضلانی – ریزش اشک و آبریزش بینی – خستگی و بی خوابی – اسهال

دومین مرحله علائم محرومیت تریاک معمولاً پس از دو تا سه ماه پس از قطع مصرف تریاک بروز می نماید که شامل تحریک پذیری – افسردگی و بی خوابی می باشد.

درمان اعتیاد تریاک:

درمان وابستگی به مخدرها پیچیده می باشد زیرا علاوه بر درمان وابستگی جسمی مشکلات روحی و روانی بیمار نیز باید مد نظر گرفته شده و درمان گردد. همچنین سایر نکات مانند مشکلات ریوی، کبدی و سایر ارگانها…. کنار خطر ابتلا به هپاتیت و ایدز نیز می بایست لحاظ گردد.

بیماران جهت درمان می بایست به کلینیک تخصصی ارجاع شوند و تحت نظر پزشک متخصص قرار گیرند تا درمان بصورت تیمی صورت گیرد. درمان شامل مراحل قطع ناگهانی با کمک و حمایت دارویی و سپس استفاده از داروی ضدمخدر وپ یگیری درمان روانپزشکی در دوره رهایی می باشد.
تداوم درمان شامل جلسات متعدد مشاوره جهت رهایی از گرایش به برگشت می باشد.