هذیان ترک الکل، شدیدترین نوع سندرم ترک می باشد که ۷۲ ساعت بعد از قطع یا کاهش الکل بعد از ۵ تا ۱۵ سال مصرف سنگین الکل ظاهر می شود. هذیان ترک الکل یک فوریت پزشکی است که در صورت عدم معالجه می تواند به مرگ منجر شود.

در صورت قطع مصرف الکل، مجموعه علائمی ظاهر می شوند که اکثراً ناشی از بیش فعالی سیستم خود مختار است که خطر آسیب و مرگ را در شخص افزایش می دهد.

در مرحله ی هذیان ترک الکل، بیمار نسبت به رفتار خود کنترل ندارد و رفتارهای انتحاری و غیر منتظره ای چون رفتارهای تهاجمی و پرخاشگرانه یا انتحاری از خود نشان می دهند که هم برای خودش و هم دیگران بسیار خطرناک است. در چنین بیمارانی (تهاجم و خودکشی) توهمات دیدن موجودات ریز شایع است. این حالات در نوجوانان و جوانان شدیدتر است و می تواند اثرات خطرناکی داشته باشد.

هذیان ترک الکل

مرحله ی هذیان الکلی، ایجاد حالتی شبیه خواب آلودگی است و به این علت، تجربه های هذیان الکلی را هذیان خوابی یا رویایی نیز می نامند. هذیان های تجربه شده مانند دیدن صحنه های خوشایند یا ناخوشایند و وحشتناک، مانند ظاهر شدن حیوانات عجیب و ترسناک که بر روی بدن می خزند، می باشند. این تجربیات سخت منجر به شکل گیری رفتارهای پیش بینی نشده مانند فرار شخص و یا واکنش های دیگر می گردند. علائم و ویژگی های اصلی سندرم هذیان، یک هفته پس از ترک الکل و یا کاهش میزان مصرف آن ظاهر می شوند و اغلب با بی اشتهایی، استفراغ و اسهال همراه هستند.

علائم هذیان ترک الکل :

۱- بیش فعالی سمپاتیک و بروز علائمی چون افزایش غیرعادی ضربان قلب، تعریق، اضطراب، تب، بی خوابی، افزایش فشارخون

۲- دگرگونی های ادراکی که غالباً به صورت توهمات بینایی یا لمسی ظاهر می شوند.

۳- نوسان سطح فعالیت های روانی-حرکتی که از تحریک پذیری مفرط تا بیحالی شدید می تواند پدیدار شود.

در این مرحله، بیمار از نظر فیزیولوژیکی به شدت عرق می ریزد و اشتهای خود را از دست می دهد و حالت تهوع و ترس و وحشت زدگی در او ظاهر می گردد. در این زمان بیشتر بیماران تا مدت ها از نوشیدن الکل خودداری می کنند، اما بعد از یک دوره بهبودی نسبی دوباره مصرف الکل را شروع کرده و مقدار آن را افزایش می دهند و آماده ی حمله ی بعدی می شوند.

در صورت مشاهده علائم هذیان ترک الکل می بایست سریعاً بیمار را به بیمارستان یا مرکز ترک اعتیاد منتقل کرد و بیمار می بایست تحت مراقبت های پزشکی و روانپزشکی قرار گیرد تا از خطرات احتمالی برای فرد و اطرافیان جلوگیری شود. باید توجه داشت که در این بیماران احتمال آسیب رساندن و خود و خودکشی بالاست.

توهمات الکلی

این حالت خیلی شبیه هذیان است، اما تفاوت های زیادی با آن دارد. توهمات این افراد بیشتر از نوع شنیداری است تا بینایی و مدت زمان ابتلا طولانی تر از هذیان است. لرزش در حرکات دست و پا وجود دارد و بیمار صداهایی را می شوند که او را متهم به ارتکاب گناه یا تهدید به مجازات می کنند و خودکشی نیز در این افراد بیشتر دیده می شود.

توهمات الکلی

ملاک های تشخیص توهمات الکلی :

– توهمات شنوایی یا بینایی روشن و مستمر که بلافاصله (معمولاً ظرف ۴۸ ساعت) پس از قطع یا کاهش مصرف افراطی الکل در بیمار وابسته به الکل پدید می آید.

– توهمات الکلی در اثر دیگر اختلالات جسمانی یا روانی ظاهر نشده باشد.

معمولاً هذیان ترک الکل در افرادی بوجود می آید که مصرف بالای الکل در بیش از یک ماه داشته اند و به قول معروف الکلی هستند. ممکن است در فرد نشانه هایی مانند لرزش، تب و لرز، تپش قلب و تعریق شدید دیده شود. در برخی موارد بالا رفتن دمای بدن و تشنج می تواند باعث مرگ شود. لذا در صورت مشاهده علائم ذکر شده می بایست هرچه سریعتر بیمار را به مراکز درمانی منتقل کرد و بیمار تحت نظر مادر درمانی و تیم پزشکی متخصص قرار گیرد و از تشنج و سایر علائم خطرناک جلوگیری شود.

کلینیک ترک اعتیاد دی مجهزترین و تخصصی ترین مرکز ترک اعتیاد کشور به سرپرستی دکتر بختیاری با بیش از ۲۰ سال سابقه موفق در زمینه ترک اعتیاد و ترک الکل آماده ارایه خدمات بیمارستانی و مشاوره به بیماران مبتلا به هذیان ترک الکل می باشد. مرکز ترک اعتیاد دی در تمامی روزهای سال حتی روزهای تعطیل، بصورت شبانه روزی آماده ارایه خدمات سرپایی و بستری اعتیاد به هموطنان عزیز می باشد.

یکی از افتخارات مرکز ترک اعتیاد دی این است که برای ترک اعتیاد الکل و سایر مواد مخدر از داروهای جایگزین مانند متادون، بوپرنورفین و … استفاده نمی شود. ما خود را متعهد می دانیم که بیمار باید عاری از هر گونه اعتیاد به مواد مخدر و داروهای اعتیاد آور باشد و مصرف دارو جایگزین ماده مخدر مورد مصرف بیمار نشود و بیمار به معنای واقعی ترک کند. برای پیشگیری از بازگشت فرد به مصرف مواد مخدر هم جلسات مشاوره و رواندرمانی تحت نظر روانشناس و تیم مشاوره صورت می گیرد و جلسات کاردرمانی و گروه درمانی بصورت منظم برگزار می شود.