در بعضی از موارد اضطراب بدون نیاز به مراجعه به پزشک می تواند درمان شود. به این موارد، اضطراب طبیعی می گویند که طی آن اضطراب به خوبی توسط بیمار کنترل و برطرف می شود.

از داروهایی که امروزه برای درمان اضطراب و استرس مورد استفاده قرار می گیرند می توان پروزاک (Prozac)، دارو هایی از خانواده ی بنزودیازپین ها (برای مدت کوتاه)، سرتالین (Sertaline) و … را مثال زد. عده ای از متخصصان استفاده از بعضی از این دارو ها را (مانند پروزاک، که طبق تحقیقاتی که به تازگی انجام شده است احتمال خودکشی در جوانان را افزایش می دهد) توصیه نمی کنند و درمان های غیر دارویی را پیشنهاد می کنند.

بسياري از متخصصان، انجام نوروفیدبک به منظور درمان اضطراب را يكي از عمده‌ترين موارد و زمينه‌هاي استفاده از نوروفيدبك مي‌دانند. اكثر آن‌ها معتقدند اضطراب يكي از اولين مواردي بود كه به نوروفيدبك پاسخ داد. نتايج پژوهشي نشان مي‌دهد كه بسیاری از بيماران اضطرابي با اين روش بهبود يافته‌اند.

با پيشرفت تكنيك‌هایی چون EEG و نوروفیدبک و مطالعات مربوط به امواج آلفا، محققان دريافتند كه آموزش آلفا در بهبود اختلالات اضطرابي، سندرم‌هاي درد، اختلالات خواب و استرس مزمن مؤثر است.

در واقع اضطراب نشانه‌اي از وجود مشكلات در خودتنظيمي مغز است. نوروفيدبك اطلاعاتي را از EEG مراجع به وي ارائه مي‌دهد و كمك مي‌كند تا بتواند وجوه مختلف آن را تحت كنترل خود درآورد و به اين ترتيب به مغز مي آموزد تا خودش را بهتر تنظيم كند. اين مهارت بعد از اين بصورت ناهشيار در مواقع مختلف و براي غلبه بر اضطراب و حملات هراس توسط شخص بكار گرفته مي‌شود.

استفاده از نوروفيدبك در بيماران PTSD به آن‌ها اجازه مي‌دهد تا خاطرات مربوط به حادثه را بدون احساس ناراحتي و رنج پردازش كنند. 

 

نظر بدهید