برای درمان و اصولی بیماری اعتیاد معمولاً نیاز به بستری در یک مرکز ترک اعتیاد وجود دارد. در مدت بستری خدمات مختلفی می بایست برای درمان بیماری اعتیاد بصورت همزمان و با پیگیری جدی انجام شود تا فرد معتاد از دام بیماری اعتیاد رهایی یافته و زندگی سالم خود را دوباره بازیابد.
در مدت بستری معمولاً درمان های مختلفی با توجه به نوع ماده مخدر مورد مصرف، شرایط فیزیکی و روحی بیمار انجام می شود. در اکثر موارد سم زدایی مواد، درمان های ریشه ای بیماری ها و اختلالات روانی که منجر به شکل گیری اعتیاد شده اند، مراقبت های شبانه روزی جسمی و روانی و انجام خدمات روانشناسی و مشاوره های فردی و گروهی مورد نیاز است.

برخی افراد بارها و بارها روش های مختلف ترک اعتیاد در منزل را انجام داده و با شکست روبرو شده اند، دلیل آن بسیار ساده است، زیرا برای ترک اعتیاد علاوه بر سم زدایی مواد، نیاز به درمان ریشه ای و اصولی بیماری ها و اختلالات روحی-روانی فرد معتاد وجود دارد که معمولاً در منزل امکانات و شرایط برای انجام این فعالیت ها وجود ندارد.

علاوه بر آن در موارد شدید ممکن است بیمار بر اثر ترک مواد، دچار بدخلقی و بدرفتاری و یا شوک و تشنج شود که تمامی موارد نیاز به امکانات و حضور کادر پزشکی و پرستاری دارد که در منزل ممکن نمی باشد. مرکز بستری ترک اعتیاد بصورت شبانه روزی و ۲۴ ساعته با حضور پزشک و کادر فنی و … از بیمار مراقبت نموده و روش های درمانی مختلفی را اعم از جلسات مشاوره فردی و گروهی، رواندرمانی و … انجام می دهند.

مرکز بستری ترک اعتیاد

چگونه بهترین مرکز بستری ترک اعتیاد را انتخاب کنیم؟

با توجه به وجود تعداد بالای مراکز و کمپ های ترک اعتیاد در کشور، انتخاب یک مرکز ترک اعتیاد برای درمان کار پیچیده و دشواری است. موارد بسیاری وجود دارد که افراد معتاد پس از ترک، اقدام به ایجاد کمپ ها و مراکز ترک اعتیاد نموده و از روش های غیر علمی و غیراصولی برای ترک اعتیاد استفاده می کنند.

برای انتخاب یک مرکز بستری ترک اعتیاد باید به نکات زیر دقت کرد:

– بررسی اعتبار و مجوز بخش بستری اعتیاد

برای انتخاب یک مرکز بستری اعتیاد می بایست حتماً مجوز بخش بستری مرکز بررسی شود. اکثر مراکز ترک اعتیاد ادعا می کنند که مجوز بخش بستری دارند در صورتیکه مجوز ندارند و بصورت غیرقانونی اقدام به بستری بیماران می کنند.

– بررسی کادر پزشکی و تخصصی

با توجه به اینکه روند درمان اعتیاد نیاز به تخصص و مهارت های لازم را دارد، مراکز ترک اعتیاد می بایست دارای کادر پزشکی و فنی شامل متخصص روانپزشکی، روانشناس، کادر پرستاری، مشاور و مددکار باشند تا در صورت بروز هرگونه مشکل بتوانند اقدامات لازم را انجام دهند.

– بررسی امکانات رفاهی

با توجه به اینکه در صورت بستری شدن در یکی از مراکز ترک اعتیاد، بیمار می بایست چند روز در مرکز اقامت داشته باشد، بیمار نیاز به خدمات و امکانات رفاهی دارد و یک مرکز بستری ترک اعتیاد می بایست خدمات و امکانات مناسبی برای بیماران و همراهان بیمار داشته باشند تا در طول مدت بستری، اقامت خوب و سالمی داشته باشند و بتوانند از تمکانات تفریحی و ورزشی استفاده نمایند.

– بررسی برنامه ها و روش های درمان اعتیاد

یکی از موارد مهمی که باید بررسی شود روش ها و برنامه های درمان اعتیاد می باشد. با توجه به اینکه اخیراً استفاده از روش های غیرعلمی و داروهای مختلف ترک اعتیاد در مراکز مختلف رواج یافته است و این روش ها و داروها نه تنها کمکی به ترک اعتیاد نکرده، بلکه مشکلات عدیده ای برای بیمار بوجود می آورند، می بایست قبل از بستری کردن و اعتماد کردن به یک مرکز ترک اعتیاد، از روش ها و برنامه های آنها برای درمان اعتیاد مطلع شده و آنها را بررسی کنید.

– پیگیری ها و مراقبت های بعد از ترک

با توجه به اینکه در برخی موارد پس از ترک اعتیاد، بیماری دوباره عود کرده و فرد به مصرف مواد روی می آورد، یکی از وظایف مراکز ترک اعتیاد پیگیری و مراقبت های بعد از ترک است. پس از تمام شدن مدت بستری، دوره ی درمان کامل نمی شود و نیاز به جلسات مشاوره فردی و گروهی است. پس برای انتخاب یک مرکز بستری ترک اعتیاد مناسب، می بایست به برنامه های بعد از ترک دقت کنید.

– بررسی عدم استفاده از داروهای اعتیادآور

در برخی از مراکز بستری ترک اعتیاد برای ترک از داروهای اعتیادآور مانند متادون، ترامادول و بوپرنورفین استفاده می شود که نه تنها به درمان اعتیاد کمک نمی کنند، بلکه باعث اعتیاد بیمار به این داروها می شوند. موارد بسیاری وجود دارد که بعد از ترک، وابستگی به این داروها بوجود آمده است و بیمار مشکلات و درگیری های دیگری برای بیمار بوجود آورده است. ترک اعتیاد یعنی ترک هرگونه مواد مخدر یا دارو، پس اگر فرد به دارو وابسته شود در واقع درمان نشده است و فقط نوع ماده تغییر کرده است. برای انتخاب یک مرکز بستری ترک اعتیاد معتبر مطمئن شوید که در طول درمان از داروهای اعتیادآور استفاده نمی کنند.

– بررسی مدت بستری و درمان اعتیاد

درمان اصولی و تخصصی اعتیاد نیاز به زمان کافی دارد. برخی مراکز اعلام می کنند که ظرف ۲-۱ روز درمان قطعی و کامل اعتیاد امکانپذیر است. به این حرفها اعتماد نکنید! درمان اعتیاد نیاز به یک برنامه ریزی طولانی و پیگیری های بعد از بستری دارد. درمان های کوتاه و چند روزه معمولاً عواقب و خطرات بلند مدتی به همراه دارند. مدت زمان مورد نیاز جهت بستری و مراقبت های بعد از آن نیاز به مشاوره دارد و به نوع ماده مورد مصرف، مدت مصرف، میزان مصرف و شرایط جسمی و روانی فرد بستگی دارد.

جهت مشاوره رایگان ترک اعتیاد با شماره ۷۵۳۵۴-۰۲۱ تماس بگیرید

 

نظر بدهید