آیا کودک شما پر سر و صدا و پر تحرک است ؟ بیش از حد حرف میزند؟
حرف دیگران را قطع می کند؟ زود از کوره در میرود و پرخاشگر است؟
از لحاظ یادگیری و مسائل تحصیلی دچار مشکل می باشد؟
آیا به آسانی حواسش پرت می شود و در تمرکز مشکل دارد؟

جواب مثبت به این سوالات نشان دهنده بیش فعال بودن کودک شماست. اختلال کمبود توجه بیش فعالی ( ADHD ) یکی از شایعترین اختلالات دوران کودکی است که معمولا قبل از ۷ سالگی شروع می شود.

نشانه های بارز این اختلال عبارتند از : بی توجهی ، تکانشگری و بیش فعالی حرکتی که از نظر رشدی نامتناسب هستند.

والدین و معلمان معمولا به خاطر این علائم ازکودکان شکایت دارند.

این کودکان معمولا درحوزه های متعدد رفتاری ، اجتماعی ، شناختی ، تحصیلی ، هیجانی و فیزیکی دارای مشکل هستند.

مشکلات رفتاری عبارتند از : عدم توجه ، حواس پرتی ، تحریک پذیری و عدم کنترل تکانه.

رفتارهایی مثل ارتباط ضعیف باهمسالان ، سرپیچی از فرمان ها ، پرخاشگری ، دروغگویی و ریسک پذیری جزء علائم اجتماعی محسوب می گردند. 
علاوه بر این، چنین کودکان از لحاظ یادگیری و مسائل تحصیلی هم دچار مشکل هستند کودکان بیش فعال ممکن است دارای مشکلات هیجانی از جمله افسردگی، اعتماد به نفس پایین ، ناآگاهی و اضطراب نیز باشند. علائم ذکر شده در محیط های مختلفی قابل مشاهده است از جمله هنگام تنهایی کودک، بازی با همسالان ، تعامل با والدین و اعضا خانواده ، مدرسه ، کلاس درس و محیط های جدید مثل فروشگاه ، اتاق مشاوره و … برخی دیگر از کودکان صرفاً در تمرکز و توجه مشکل داشته و هیچ یک از علائم بیش فعالی را بروز نمی دهند. 

اگر فرزند شما قادر به توجه کردن به جزییات نیست و به خاطر بی دقتی اشتباه می کند، در کامل کردن یک تکلیف و تمرکز بر آن مشکل دارد، فراموشکار است، به آسانی حواسش پرت می شود و مکرراً وسایلش را گم می کند، این کودکان نیز دچار اختلال کمبود توجه ( ADHD ) می باشند . 

مشکل دیگری که در دانش آموزان بسیار شایع است، اختلالات یادگیری است .
آیا از عملکرد تحصیلی فرزندتان ناراضی هستید ؟
آیا فرزند شما علیرغم داشتن هوش طبیعی، عملکرد تحصیلی پایینی دارد؟
آیا در انجام مهارتهای ریاضی دچار مشکل می شود؟
آیا در هجی کردن بسیار ضعیف است؟ 

اگر جواب مثبت است، فرزند شما دارای یکی از اختلالات یادگیری می باشد. دانش آموزانی که برای مشاوره ارجاع داده می شوند اغلب دارای مشکلات یادگیری هستند که حوزه وسیعی از مشکلات را در بر می گیرد از جمله اختلال در خواندن، ریاضیات و بیان نوشتاری . 

اختلال در خواندن ، با نقص توانایی برای شناخت واژه ها، خواندن کند و نادرست و فهم ضعیف ، علی رغم داشتن هوش بهنجار مشخص می شود. این کودکان در تفکیک بین حروف از نظر شکل و اندازه دچار مشکل هستند. این اختلال معمولا تا سن ۷ سالگی مشخص می گردد . 

اختلال در ریاضیات اساساً عبارت است از ناتوانی در انجام مهارت های مربوط به حساب، که با توجه به ظرفیت هوشی، از فرد انتظار می رود ، عملکرد کودک مبتلا در مفاهیم عددی اصلی مثل شمارش یا اضافه کردن اعداد به طور قابل ملاحظه ای پایین تر از میزان مورد انتظار برای سن است .
این اختلال معمولا در کلاس دوم یا سوم دبستان تشخیص داده می شود.

اختلال بیان نوشتاری، با مهارت های نگارشی بسیار پایین تر از سطح مورد انتظار ، با توجه به سن، ضریب هوشی و میزان آموزش فرد مشخص می گردد. 
عملکرد کودک در هجی کردن، یادگیری دستور زبان و نقطه گذاری بسیار ضعیف بوده و دارای دستخط بسیار بدی می باشند . کودکان مبتلا به این اختلال پس از ورود به مدرسه خیلی زود مسائلی را در هجی کردن کلمات، ساختن درست جملات و پاراگراف ها از لحاظ دستوری نشان می دهند .

اختلالات ذکر شده از شایع ترین اختلالات هستند که والدین یا از آنها بی خبرند یا آنها را جدی نمی گیرند ولی آیا می دانید اگر مشکل این کودکان هم اکنون حل نشود، در دوران نوجوانی و بزرگسالی به اعتیاد رو می آورند،در گیر فعالیت های ضد اجتماعی شده و یا در بهترین حالت دچار اختلالات روانی مثل اضطراب و افسردگی می شوند . این افراد در تحصیل، زندگی شغلی و زناشویی با شکست مواجه می گردند.
آیا اکنون به جدیت درمان فرزندتان پی بردید؟ 
آیا برای حل مشکلات فرزند خود قصد استفاده از دارو را دارید؟ 
به اثرات جانبی داروها ، از جمله ریتالین بیاندیشید : مشکلات خواب، کاهش اشتها، افزایش تحریک پذیری و پر خاشگری. 

با توجه به عوارض جانبی داروها دوباره فکر کنید و به این بیاندیشید که با استفاده از نوروفیدبک زیر نظر پزشک متخصص مصرف دارو کم و یا حتی قطع می شود. امروزه یکی از روش های درمان بیش فعالی و بی توجهی کودکان با تکنیک نوروفیدبک انجام می شود.
امروزه در تمام جوامع علمی جهان یکی از بهترین روش شناخته شده برای درمان اختلالات ذکر شده نوروفیدبک است که هیچ گونه عوارضی ندارد. 

مبنای این درمان آموزش مغز با استفاده از یک سری بازیها و تصاویرکامپیوتری می باشدکه باعث رشد و تغیرات مغزی می گردد. نوروفیدبک روش درمانی مراجع محور است . به این معنا که بیمار نقش فعال را در این درمان بازی می کند و طی دوره درمان به صورت فعالانه یاد می گیرد که عملکردها و امواج مغزی خود را تنظیم و کنترل نموده ، سیستم های درونیش را قویتر کرده و مشکلاتش را حل نماید. 
البته ذکر این نکته ضروری است که برای اثر بخشی درمان ، باید طول دوره درمان کامل گردد و کامل نکردن دوره لازم باعث برگشت علائم می گردد. 

مزیتهای این درمان بر درمانهای دیگر (از جمله عدم وجود عوارض جانبی ، بدون درد بودن و جذاب بودن آن) باعث کاربرد و اثر بخشی این روش درمانی برای تمامی گروه های سنی شده است . 
نوروفیدبک در بهبود اختلالات روانی متعدد دیگری نظیر اضطراب، افسردگی، اختلال شخصیت وسواسی و مشکلات خواب مورد استفاده قرار می گیرد. 

همچنین این روش درمانی اثرات بسیار مطلوبی در بهبود اختلالات جسمی نظیر میگرن، حملات صرع، مشکلات تنفس، فشار خون و دردهای عضلانی داشته است . علاوه براین، تنظیم امواج مغزی تاثیر زیادی در بهینه سازی کارکردهای ذهنی و جسمی افراد بهنجار (خصوصا ورزشکاران و محصلان) مانند تقویت حافظه، افزایش تمرکز، افزایش هماهنگی های بدنی و ذهنی و کنترل استرس دارد . 

بطور مثال در شرکت های هوا و فضای مطرح دنیا برای بهبود کارکرد فضانوردان از این روش استفاده می شود. با این روش ذهن و بدنتان را به صورت درونی قوی تر کنید. 
انتخاب با شماست : برای بهبود سلامتی خود و فرزندتان از دارو استفاده کنید یا از تکنیک های آموزشی مغز؛ یعنی نوروفیدبک.

در مرکز نوروفیدبک و بیوفیدبک کلینیک دی گروهی از متخصصان گرد هم آمده اند تا با استفاده از دانش فنی و تکنولوژی مدرن مشکلات شما را حل نموده و سلامت روان شما و فرزندانتان را ارتقا دهند.
هدف ما دستیابی به رشد، ارتقاء عملکرد و توانمندی های فردی، اجتماعی و پیشگیری از عوارض و آسیب های روانی موثر در تربیت و تحصیل موفق دانش آموزان می باشد. 

اگر همانقدر که به فکر سلامت جسمی فرزندان و خانواده تان هستید، نگران سلامت روان آنها هم هستید، مطمئن باشید در این امر خطیر ما در کنار شماهستیم، پس به ما اعتماد کنید . 
 

 

نظر بدهید