در اینجا با دو مقوله سوء مصرف مواد و بیماری اعتیاد مواجه هستیم که می خواهیم به اختصار به آن اشاره ایی داشته باشیم. اما قبل از آن باید به این نکته مهم اشاره داشته باشیم که برخی از انواع مواد مخدر و مواد محرک برای آن تولید شده بودند که به تسکین درد بیماران کمک کنند نه اینکه در طولانی مدت و با استفاده نادرست سبب اعتیاد شوند.

سوء مصرف مواد مخدر همانطور که از نامش پیداست به طور کلی به مصرف بی رویه و بیش از اندازه از هر نوع مواد مخدر، مواد توهم زا، روانگردان و مخرب می گویند که برای جسم و روان شخص خطرناک بوده و زندگی روزمره و اجتماعی وی را مختل می سازد. چه بسا در مقوله سوء مصرف مواد مخدر، فرد با استمرار به مبادرت استعمال مواد مخدر و روانگردان در دوزهای زیاد دچار آسیب بیماری اعتیاد می گردد.

سوءمصرف مواد مخدر

مثال معروف بیماران مبتلا به اعتیاد مصداق همین امر است که می گویند یکبار مصرف خیلی زیاد است و هزار بار مصرف بسیار کم. این افراد تنها با یک بار مصرف و تجربه مواد مخدر زندگی خود را در دام سوء مصرف انداخته اند.

از سوی دیگر ما با خود بیماری اعتیاد مواجه هستیم. اعتیاد به انواع مواد مخدر و نوشیدنی های الکلی یکی از بلاهای خانمان سوزی است که مردم در جامعه با آن روبرو هستند.

انواع اعتیاد

اعتیاد داشتن یک فرد می تواند دامنه وسیعی داشته باشد مثلاً اعتیاد به یک نوع بازی کامپیوتری و یا اعتیاد جنسی. در واقع بیماری اعتیاد احساساتی است که فرد معتاد قادر به کنترل آن نمی باشد و زندگی روزمره وی بر حول محور آن موضوع خواه مواد مخدر باشد و خواه نوشیدن کافئین می چرخد.

اکثر افرادی که به سوء مصرف و یا اعتیاد روی می آورند، می خواهند تنش ها، کمبود ها و یا استرس های زندگی روزمره خود را چه از نظر عاطفی، روانی و یا جسمی بکاهند و با این نگرش به اعتیاد و سوء مصرف سوق پیدا می کنند که ساعاتی را با لذت، سرخوشی و نشاط سپری کنند غافل از آنکه تمام عمر درگیر می شوند.

فرد مبتلا به بیماری اعتیاد از سلامتی روانی، جسمی سالمی برخوردار نیست و به دلیل کژ رفتاری های و اختلالات روانی که از خود به مرور زمان نشان می دهد براحتی می تواند به خود و یا اطرافیان آسیب جدی برساند.

 همانطور که در بالا به آن اشاره شد این افراد بدلیل کنترل نداشتن بر حس خود به وقت تکرار مصرف مواد ، هیچ چیزی را مهمتر از نیاز به مصرف در خود نمی بیند.

درمان اعتیاد

مصرف مواد مخدر عوارض جبران ناپذیری بر ذهن و جسم افراد می گذارد و فرد را با بیماری های مختلف درگیر می کند که باعث بر هم زدن نظم زندگی و مشکلات اجتماعی، اقتصادی و روانی می شود. بسته به نوع ماده مخدر مورد مصرف، پس از مدت کوتاهی فرد دچار اعتیاد شده و برای رهایی از دام اعتیاد می بایست هزینه زیادی بپردازد. برخی افراد با اینکه نمی خواهند به مصرف مواد مخدر ادامه دهند، قادر به قطع مصرف و ترک اعتیاد نیستند و بارها و بارها برای درمان این بیماری خانمان سوز اقدام کرده و دوباره به مصرف روی می آورند.

ترک اعتیاد

در بسیاری از موارد دیده شده است که فرد مصرف کننده بعلت اوردوز دچار مشکلات بسیار بد فیزیکی و روانی شده و گاهی اوقات منجر به مرگ شده است. بهترین راه برای رهایی از دام این بیماری مراجعه به پزشک متخصص و کلینیک ترک اعتیاد معتبر است تا با ریشه یابی علل روانی و اختلالات مغزی، دلایل و موارد اصلی این بیماری مشخص شده و با توجه به نوع ماده مورد مصرف اقدام به دارودرمانی و مشاوره تخصصی انجام شود.

کلینیک ترک اعتیاد دی با بیش از ۲۰ سال سابقه بعنوان اولین مرکز تخصصی سم زدایی مواد با امکان بستری اعتیاد روش های نوین ترک اعتیاد تحت نظر پزشک متخصص و کادر درمانی شامل روانپزشک، پرستار و مشاور را بصورت شبانه روزی به هموطنان عزیز ارایه می کند. این مرکز اولین مرکز ترک اعتیاد کشور با مجوز بخش بستری اعتیاد از وزارت بهداشت می باشد و تا کنون توانسته است خدمات درمانی خود را به بیماران ارایه و رضایت آنها را فراهم سازد.

جهت مشاوره رایگان در زمینه ترک اعتیاد با شماره ۰۲۱ 75354 تماس بگیرید

 

نظر بدهید