دکتر بختیاری مدیر و مؤسس کلینیک روانپزشکی و درمان اعتیاد دی در روز ۴ تیرماه ۹۶ به مناسبت روز جهانی مبارزه با سوء مصرف مواد و قاچاق مواد در برنامه تلویزیونی خانواده یک که از شبکه یک سیما به صورت زنده پخش شد حضور داشتند. ایشان در این برنامه اعتیاد را از دیدگاه روانپزشکی بررسی کرده و به تعریف آن پرداختند. ایشان بیان کردند که اعتیاد یک بیماری است که مصرف اختیاری یک ماده را تبدیل به مصرف جبری برای فرد می کند.. در این حالت در اثر ورود مواد در بدن فرد اختلالاتی در بدن وی ایجاد می گردد که فرد توانایی جلوگیری از مصرف مواد را از دست می دهد و ماده را به صورت وسواس گونه مصرف می کند.

ایشان بیان کردند که عوارض این بیماری از جهات جسمانی بسته به نوع بیماری برای هر فرد متفاوت است و حتی در موارد حاد می تواند منجر به مرگ فرد معتاد شود. کما اینکه آمار مرگ و میر در بیماران مبتلا به سوء مصرف مواد نسبت به افراد عادی بسیار بالاتر می باشد. همچنین مصرف مواد یک سری عوارضی روانی را در فرد به همراه دارد. در واقع کسانی که ضمینه اختلالات روانی دارند مانند افسردگی ، اختلالات دو قطبی ، بیش فعالی ، اختلالات شخصیتی ، اسکیزوفرنی و … را دارند احتمال گرایش به مصرف مواد در این افراد بیشتر است و مصرف مواد در این افراد عوارض شدید تر بر روی روان و عملکرد سلول های مغزی وی ایجاد می کند که موجب ایجاد اختلالات روانپزشکی ثانویه ، اختلالات دو قطبی ، اضطرابی ، جنون آمیز و … می شود. و اطلاعات جدید نشان می دهد که در بعضی از موارد نشان داده است که این عوارض ممکن است جبران ناپذیر باشد و حتی بعد از درمان بیماری رد پای این عوارض در مغز و روان وی ماندگار باشد.

از نظر ایشان درمان این بیماری برای هر فرد متفاوت است. بسته به شرایط روانی ، شخصیتی و نیازهای هر فرد باید درمان متفاوتی در نظر گرفته شود. و در نتیجه نیاز است تا در یک مجموعه از جهات مختلف و متخصصین مختلف بر روی درمان فرد تمرکز داشته باشند. اصول درمان بر سه اصل مهم است یک تغییر محیط ، اصلاح تغییرات مغزی ، تغییرات رفتاری بلند مدت و ایجاد مهارت های جدید برای مقابله با این بیماری است. بنابراین احتیاج به یک تیم متخصص برای این موضوع است. و متأسفانه علی رقم اینکه مراکز متعددی برای درمان این بیماری است ولی مراکز معدودی هستند که کلیه امکانات و تخصص ها را برای درمان اعتیاد در اختیار دارند.

نظر بدهید