ال اس دی ( LSD – Lysergic Acid Diethylamide ) مشهورترین ماده توهم زا است که در سال ۱۹۳۸ توسط یک شیمیدان سوئیسی به نام آلبرت هوفمان از نوعی قارچ آرگوت ( Aregot ) به امید دست یافتن به تهیه ماده دارویی موثر در سردردها ساخته شد. ال اس دی ماده ای حلال در آب ، بی بو ، بی مزه و بی رنگ است. این ماده به صورت پودر کریستالی سفید ، کپسول ، قرص و یا شربت با چکاندن در آب قند به صورت خوراکی مصرف می شود.

نشانه های بالینی مصرف ال اس دی

مصرف کنندگان ال اس دی تجربیات مختلفی را گزارش می کنند. ال اس دی ماده ای بسیار قوی است و حتی مصرف مقدار بسیار کم آن سبب توهم می شود. اثرات آن با ۵۰ میکروگرم ظاهر می شود ، یعنی مقداری که شکل خالص آن با چشم غیر مسلح قابل دیدن نیست. ال اس دی باعث ایجاد توهم های گوناگون از جمله مشاهده نورهای درخشان و تغییر در درک واقعیت می شود. تجارب زیبایی شناختی مانند مشاهده آثار هنری و یا گوش دادن به موسیقی ممکن است تقویت شود. اشیاء سیاه و سفید به صورت رنگی و اشیاء رنگی درخشان تر دیده می شوند. حس لامسه زیاد و قوی می شود. جابه جایی حسی ( Synaesthesia ) به وجود می آید ، یعنی فرد گزارش می کند که بعضی صداها را می بیند و رنگ ها را می شنود. این اثرات طی ۳۰ تا ۶۰ دقیقه پس از مصرف ظاهر می شود و حدود ۱۰ تا ۱۲ ساعت پایدار می ماند. در طی این زمان دمای بدن ، ضربان قلب و فشار خون اندکی افزایش می یابد و نیز تعریق ، لرزش و احساس سیخ شدن موهای بدن در شخص پدید می آید. ال اس دی در بعضی از مصرف کنندگان سردرد و حالت تهوع ایجاد می کند. بعضی مصرف کنندگان ال اس دی پس از مصرف به کارهایی از قبیل بیرون پریدن از پنجره ، شنا کردن در وسط دریا یا پریدن جلوی اتومبیل ها دست می زنند که در نتیجه زخمی یا کشته می شوند. ال اس دی می تواند سبب تحریک دستگاه عصبی سمپاتیک شود و تغییرات فیزیولوژیایی شبیه فردی که برانگیخته شده یا تحت فشار روانی است ، ایجاد می کند.

این ماده توهم زا می تواند تغییرات شدیدی در احساس تصویر ذهنی از بدن ایجاد کند و به نظر می رسد که اختلاف اندازه بین دو نیمه بدن یا کوچک و بزرگ شدن آن در اثر مصرف ال اس دی وجود داشته باشد. گاه دو شخصیت نمایان شده و فرد مصرف کننده یک شخصیت را جدا از خود تصور کرده و با آن صحبت می کند و گاه احساس مردن یا ادغام در فضای اطراف به او دست می دهند. در بعضی موارد فرد در درک زمان دچار اختلال می شود. ، انگار که زمان ایستاده و یا بسیار کند می گذرد. چنان چه یکی از پژوهشگران اظهار داشت که دو ساعت پس از خوردن ال اس دی احساس کردم که انگار به مدت هزاران سال تحت تأثیر آن بوده ام. به نظر می رسید مابقی زندگی من بر روی سیاره زمین تا بی نهایت ادامه خواهد داشت و در عین حال احساس می کردم که بیش از اندازه پیر شده ام.

یکی از اثرات شایع استفاده از ال اس دی پدیده پس نگا ( Flashback ) است. این پدیده به معنی عود خود به خود بخش هایی از تجربه مصرف ال اس دی ، مدتها پس از توفق مصرف است. چنین عودهایی می توانند طی چند هفته نخست واقع شوند و تا دو سال پس از آخرین مصرف ماده نیز گزارش شده اند. پس نگاه احتمالاً بازیافت خاطرات تجارب قبلی است. بیشتر پس نگاه ها به صورت دوره های دگرگونی بینایی ، توهم های شنوایی صدای انسان و سایر صداها ، ادراک کاذب حرکت و جرقه های رنگی ، درشت بینی ، ریزبینی و احساس گستردگی زمان است. در این حالت فرد دچار گم گشتگی هویت شخصی ، از دست دادن کنترل و گاه دچار رفتار خودکشی ، اختلال افسردگی عمده ( Major Depressive Disorder ) و پانیک می شود.

حالت های روان پریشی یکی از جدی ترین اثرات ال اس دی است که سفر دشوار ( Bad Trip ) نیز نامیده می شود. این حالت ها شامل نشانه های پارانوییدی مانند احساس تعقیب شدن یا در معرض گزند و آسیب بودن است ، شبیه آن چه که در اسکیزوفرنیا ( Schizophrenia ) دیده می شود. اختلال های خلقی ناشی از مصرف ال اس دی می تواند به صروت حمله های مانیا ( Mania ) یا شیدایی ، هذیان بزرگ منشی و یا برعکس به صورت افسردگی باشد. برخی مصرف کنندگان ال اس دی دچار حالت هایی شبیه حالت های عرفانی و نیمه مذهبی می شوند. احساساتی نظیر احساس یکی شدن با عالم و یا احساس تعلق داشتن به جهان ، احساس والاتر بودن و برتر بودن از زمان و مکان ، همراه با شادی عمیق ، خوشبختی ، محبت ، صلح ، احساس جدایی روح از بدن و احساس مقدس بودن در فرد مصرف کننده شکل می گیرد.عوارض مصرف ال اس دی

نشانه های بالینی مسمومیت با ال اس دی

مسمومیت با ال اس دی با تغییرات رفتاری و ادراکی غیر انطباقی و برخی نشانه های فیزیولوژیایی مثل افسردگی ، افکار پارانوییدی ، قضاوت مختل و اضطراب شدید تعریف شده است. تغییرات ادراکی شامل دگرسان بینی خود ، دگرسان بینی محیط ، خطاهای حسی ، جابجایی حسی و توهم است. به علاوه بر اساس ملاک های انجمن روانپزشکی آمریکا از میان نشانه های اتساع مردمک ، افزایش ضربان قلب ، تعریق ، تپش قلب ، تاری دید ، لرزش و ناهماهنگی حرکتی ، وجود حداقل دو نشانه برای تشخیص مسمومیت با ال اس دی لازم است.

استفاده از مواد توهم زا حالت مداوم یا مزمن ندارد ، یعنی میل شدید یا اجبار به مصرف را در فرد ایجاد نمی کند. به علاوه ، افراد نسبت به این مواد وابستگی جسمی پیدا نمی کنند و ترک آن ها مشکل خاصی را به وجود نمی آورد.

نظر بدهید