ایدز یا HIV ویروسی که عمدتاً در خون انسان زندگی می کند و در مراحل اولیه هیچ گونه علائم و ظاهر آشکاری ندارد در حالیکه با گذشت زمان مستقیماً بر عملکرد سیستم ایمنی بدن و گلبول های سفید اثر گذاشته، با تضعیف کردن سیستم ایمنی بدن فرد را دچار انواع عفونت ها می کند که در پیشرفته ترین حالت بیماری فرد با چندین سرطان همزمان روبرو می شود که بدن وی مجبور به مقابله با این بیماری ها می گردد.

این حالات در افراد بسیار متفاوت است و بیمار مبتلا به ویروس HIV ۵ الی ۱۰ سال پس از آلوده شدن می تواند عمر کند.

در مراحل اولیه مبتلا شدن علائم بیماری مانند زیر است:

• آنفولانزای مزمن
  • تب شدید و طولانی مدت
  • متورم و بزرگ شدن غدد لنفاوی (به مدت ۶۰ روز یا بیشتر)
  • خستگی مفرط
  • سرفه های خشک و خلط آور

ایدز

علائم این بیماری در روزهای اولیه ممکن است با سرماخوردگی اشتباه گرفته شود، اما با مراجعه به پزشک متخصص و آزمایش دادن می توان هر چه سریعتر نسبت به تشخیص بیماری اقدام کرده تا درمان های لازم شروع گردد.

راه های انتقال ویروس HIV:

• روابط نامشروع و کنترل نشده
  • رابطه جنسی با فرد آلوده
  • استفاده از سر سرنگ های کهنه و آلوده
  • تزریق خون آلوده
  • استفاده مشترک از تیغ و دیگر لوازم شخصی که مستقیماً با منی و یا خون فرد آلوده رابطه داشته باشد

راه های زیر از عوامل انتقال بیماری نیستند:

• دست دادن
  • صحبت کردن
  • آغوش گرفتن و لمس کردن
  • عطسه کردن و ترشحات بینی
  • بزاق دهان

همانطور که در بالا به آن اشاره شد ممکن است ویرس HIV سال های سال در بدن فرد به طور خاموش زندگی کند و فرد مبتلا شده از آن اطلاعی نداشته باشد.

افرادی که روند زندگی آنها مستعد آلوده شدن به ویروس HIV می باشد بهتر است که سالیانه آزمایش های لازم ایدز را بدهند تا به محض مطلع شدن بتوانند در روند درمان تسریع ایجاد کرده و اقدامات لازم را انجام دهند.

متأسفانه با توجه به تمام پیشرفت های علم و تکنولوژی تا به امروز هیچ واکسن یا درمان قطعی برای مقابله با این بیماری کشف نشده است. بنابراین، بهترین درمان، پیشگیری است.

ایدز و اعتیاد

افراد مبتلا به بیماری ایدز با توجه به شرایط جسمی و روانی که پیدا می کنند بسیار افرادی شکننده و حساس می شوند. به سبب آنکه عامه مردم به باور غلط خود می پندارند با کوچکترین تماس و صحبت با آنها خود نیز آلوده به این ویروس می شوند. از این رو، بیماران مبتلا به ایدز افرادی گوشه گیر، افسرده، نامید از زندگی، بی انگیزه و منزوی می گردند.

ایدز و اعتیاد:

با توجه به اینکه در افراد معتادی که اقدام به تزریق مواد مخدر می کنند رعایت اصول بهداشتی بسیار پایین است، میزان ابتلا به ایدز در افراد معتاد بسیار بالاست. استفاده از سرنگ مشترک، تزریق های غیر اصولی و … راه هایی است که این ویروس به راحتی در این افراد منتقل می شود.

خوشبختانه چند سالی است که با اقدامات وزارت بهداشت و اداره کل مبارزه با مواد مخدر، سرنگ رایگان در اختیار این افراد قرار می گیرد و با این اقدام میزان ابتلا به طرز قابل توجهی کاهش یافته است ولی همچنان افراد معتاد و بخصوص افراد تزریقی آمار قابل توجهی از بیماران مبتلا به ایدز و هپاتیت را در کل کشور به خود اختصاص داده اند.