ال اس دی یکی از قوی ترین مواد شیمیایی روانگردان است. ماده اصلی این ماده مخدر اسید لیزرجیک دی اتیل آمید است که از نوعی قارچ به اسم ارگوت که بر روی چاودار و سایر غلات رشد می کند به دست می آید و سپس در آزمایشگاه های غیر قانونی و زیر زمینی به کریستال های ال اس دی تبدیل می شود. کریستال ها نیز به راحتی برای مصرف به مایعی بدون بو، بودن رنگ و تلخ مزه تبدیل می شود.

 

ال اس دی به شکل قرص، کپسول و یا کپسول های ژلاتینی به صورت غیر قانونی تولید شده و نام های مستعار زیادی از جمله "اسید" در خیابان ها فروخته می شود. ال اس دی مایع معمولا به ندرت فروخته می شود اما گاهی نوع مایع ال اس دی را در کاغذهای جذب کننده مایع ریخته و سپس این کاغذها را به مربع های کوچک تقسیم می کنند. در مواردی این تکه های کاغذی را با تصاویر کارتونی و یا نوشته هایی نیز تزئین می کنند.

صرف نظر از شکل ماده مخدر ال اس دی، مصرف آن یک نتیجه یکسان دارد که آن قطع ارتباط مصرف کننده با دنیای واقعی و اسیر شدن در اوهام و خیالات می باشد و مصرف کنندگان ال اس دی این توهمات که گاهی تا ۱۲ ساعت به طول می انجامد را سفر می نامند. در صورتی که تجربه آنها خوب و خوشایند باشد آن را سفر خوب، و در صورتی که این سفر ناخوشایند باشد آن را سفر بد و یا زندگی در جهنم می نامند.

 

عوراض و تاثیرات ال اس دی

به طور کلی تاثیراتی که مصرف ال اس دی بر انسان می گذارد غیر قابل پیش بینی می باشد. این عوارض بسته به میزان مصرف، شخصیت فرد، حالت روحی او در زمان مصرف و شرایط محیطی وی تغییر می کند. حالت های فرد پس از هر بار مصرف مانند تاس انداختن است. هر تجربه مصرف این گونه مواد می تواند بسیار لذت بخش و یا بسیار بد و وحشتناک باشد. ال اس دی یکی از قویترین مواد توهم زا می باشد.

به طور معمول اولین نشانه های مصرف ال اس دی حدودا ۳۰ الی ۹۰ دقیقه پس از مصرف ظاهر می شود. در این مرحله معمولا مردمک چشم گشاد شده و دمای بدن فرد به شدت بالا یا پایین می رود. افزایش ضربان قلب، فشار خون و عرق کردن و لرزیدن نیز از جمله نشانه های مصرف اینگونه مواد می باشد.

افرادی که ال اس دی مصرف می کنند معمولا اشتهای خود را از دست می دهند و بی خواب می شوند و یا مداوم دهانشان خشک می شود. همچنین درک بصری فرد دچار  تغییر شده و ممکن است اطراف خود را به یک رنگ به خصوص مشاهده کند. تغییرات شدید رفتاری نیز از عوارض رایج می باشد. با این حال مهمترین عارضه ای که فرد مصرف کننده دچار آن می شود عدم توانایی تشخیص واقعیت و حقیقت در زمان مصرف است.

 

 

برخی از مصرف کنندگان ال اس دی پس از مصرف دچار لذت شدیدی شده که باعث می شود زندگی روزمره خود را رها کرده و دائما دنبال به مصرف مواد و تکرار چنین تجربیاتی می باشند. برخی نیز پس از مصرف دچار احساسات عجیب و غریب، ترس و وحشت و یا احساس مرگ شده و ممکن است تا ۱۲ ساعت در این حالت بسر ببرند.

در صورت مصرف زیاد ال اس دی فرد دچار هذیان گویی و توهم بصری می شود. 

افرادی که به طور مداوم از این ماده استفاده می کنند به تدریج نسبت به آن مقاوم شده و مجبور  می شوند برای تجربه احساسات قبلی مقدار بیشتری از این ماده مصرف کنند. این چرخه تلورانس و مصرف، رفته رفته باعث پیشرفت و گسترش بیماری اعتیاد شده و فرد را به مصرف این ماده معتاد می کند.

 

عوارض مصرف ال اس دی

عوارض کوتاه مدت:

گشاد شدن مردمک چشم

افزایش یا کاهش دمای بدن

عرق کردن

از دست دادن اشتها

بی خوابی

خشک شدن دهان

لرزش بدن

 

عوارض بلند مدت:

هذیان گویی و توهم

عدم درک زمان و مکان

اختلالات عمیق شناسی

افکار و احساسات وحشتناک

ترس و وحشت

بازگشت به گذشته

افسردگی شدید و یا روان پریشی

نظر بدهید