حمله حاد شدید اضطراب همراه با احساس مرگ غریب الوقوع را اختلال وحشت زدگی یا حمله پانیک می نامند. مشخصه اختلال پانیک، حملات و دوره های مجزای ترس شدید هستند و فراوانی بروز آنها از چند حمله در یک روز تا صرفاً تعداد انگشت شماری حمله در یک سال فرق می کند. معمولاً مدت زمان این حمله ها چند دقیقه است و زمان آنها طولانی نیستند ولی این حملات به همراه علایمی مانند تپش قلب، تنگی نفس، عرق کردن، سردرد، لرزش و احساس گیجی همراه هستند و شدت این علایم به قدری بالاست که بیمار تصور میکند که سکته کرده است.

اختلال وحشت زدگی ممکن است با اختلالات دیگر و به خصوص بازار هراسی همراه باشد. بازار هراسی عبارت است از ترس یا اضطراب از مکانهایی که خروج از آنها ممکن است دشوار باشد. این اختلال ممکن است برای افراد زیادی در طول عمرشان رخ دهد ولی وقوع این حالات دلیل بر داشتن این اختلال و نیاز به پیگیری و درمان پزشکی نیست. در صورتی که این حملات تکرار شد و فاصله زمانی بین حملات کم باشد می بایست به روانشناس مراجعه شود.

اختلال وحشت زدگی

تاریخچه اختلال وحشت زدگی

مفهوم اختلال پانیک شاید از مفهوم قلب تحریک پذیر ریشه گرفته باشد که دکتر (جاکوب مندس داکوستا) (۱۸۳۳ تا ۱۹۰۰) در میان سربازان جنگ داخلی آمریکا دیده بود. سندروم داکوستا عبارت بود از تعداد زیادی علامت روانی و جسمی که امروزه در شمار ملاک های تشخیصی اختلال پانیک قرار گرفته است.(زیگموند فروید) در ۱۸۹۵ مفهوم روان نژندی اضطرابی را مطرح کرد که شامل علائم عادی و مزمن روانی و جسمی بود.

همه گیر شناسی اختلال وحشت زدگی

در مطالعات همه گیر شناسی شیوع مادام تاعمر اختلال پانیک(وحشت زدگی) را ۱ تا ۴% شیوع شش ماهه آن ۵/۰ تا ۰/۱ و شیوع مادام العمر حمله های وحشت زدگی را ۳ تا ۵ و ۰/۶ درصد گزارش کرده اند. زنها ۲ تا ۳ برابر بیشتر از مردها ممکن است مبتلا شوند که البته تشخیص کمتر از واقع اختلال پانیک در مردان نیز ممکن است در این عدم تساوی نقشی داشته باشد.

اسپانیایی تبارها، سفید پوست ها و سیاه پوست ها تفاوت چندانی ازین نظر ندارند تنها عامل احتماعی که در پیدایش اختلال پانیک دخیل دانسته شده، طلاق یا جدایی اندکی پیش از شروع اختلال است. اختلال پانیک بیش از همه در جوانان روی می دهد، به طوری که میانگین سنی تظاهر آن حدود ۲۵ سالگی است، البته هم اختلال پانیک و هم بازار هراسی در هر سنی ممکن است پیدا شود. گزارش شده که اختلال پانیک در کودکان و نوجوانان هم روی میدهد و احتمالا در آنها کمتر از واقع تشخیص داده می شود.

حمله پانیک

بیماری های همراه اختلال وحشت زدگی

نود و یک درصد از بیماران دچار اختلال پانیک لااقل به یک اختلال روانی دیگر نیز دچارند. تقریبا یک سوم افراد مبتلا به هردوی این اختلالات، قبل از شروع اختلال پانیک به اختلال افسردگی اساسی دچار بوده اند،  حدود دو سوم آنها در حین یا پس از شروع افسردگی اساسی، ابتدا اختلال پانیک را تجربه می کنند اختلالات اضطرابی نیز در مبتلایان به اختلال پانیک شایع هستند.

۱۵ تا ۳۰ درصد افراد مبتلا به اختلال پانیک به جمعیت هراسی نیز دچارند. ۲ تا ۲۰ درصد آنها هراس اختصاصی دارند، ۱۵ تا ۳۰ درصد اختلال اضطراب فراگیر دارند، ۲ تا ۱۰ درصد این بیماران به اختلال استرس پس از سانحه مبتلا هستند، و تا ۳۰ درصد آنها از اختلال وسواسی جبری نیز رنج می برند. سایر بیماری های شایع همراه عبارتند از خودبیمار انگاری، اختلال شخصیت، و اختلالات مرتبط با مواد مخدر.

جهت مشاوره در مورد تشخیص و درمان اختلال وحشت زدگی یا حمله پانیک با کلینیک روانپزشکی دی تماس بگیرید.

نظر بدهید