يك مشاور خانواده با بيان اينكه فاصله بین فرزندان و خانواده و شکاف بین نسلی می‌تواند سبب بروز اسیب‌های اجتماعی همچون اعتیاد ‌شود، گفت: مادران شاغل و خانه‌دار امروزه فرصت کمتری را به فرزندان خود اختصاص داده و این مسئله می‌تواند از علل اصلی اعتیاد در میان نسل‌های جدید باشد.

فاطمه پیرهادی در گفت‌وگو با روابط عمومي ستاد مبارزه با مواد مخدر با بیان اینکه مادران باید برای پیشگیری از اعتیاد زمان بیشتری را به فرزندان خود اختصاص دهند، افزود: از طرفی به دلیل استفاده بی حد و اندازه برخی مادران و به طور کلی خانواده ها از ماهواره‌ها فرزندان و نسل‌های جدید دچار دو گانگی فرهنگی و به عبارتی دچار سرگردانی اجتماعی و فرهنگی شده اند. جامعه سنتی با صنعتی مخلوط شده و این معضل آسیب‌های اجتماعی همچون اعتیاد را مضاعف ساخته است.

این مشاور خانواده ادامه داد: فرزندان نمی‌دانند رفتار والدین خود صحیح بوده یا رفتاری که زنان در شبکه‌های ماهواره‌ای دارند. بی هویتی مشکلی است که جامعه امروز ما در حال دست و پنجه نرم کردن با آن بوده و خانواده‌ها در این زمینه باید آموزش ببینند و آگاهی رسانی به اندازه کافی نیز صورت گیرد.

پیرهادی با تأکید بر اینکه والدین باید الگوی مناسبی برای فرزندان خود در زندگی باشند، تصریح کرد: این مسئله سبب پیشگیری از اعتیاد شده و آینده سازان این مرز و بوم را در مقابل مواد مخدر ایمن می‌سازد.

مشاور خانواده افزود: با وجود آگاهی‌هایی که مدارس در خصوص مضر بودن مواد مخدر به کودکان ارائه می‌دهند، والدین بايد در نظر داشته باشند که مهم ترین نقش را در بازداشتن فرزندان از اعتیاد به مواد مخدر بازی می‌کنند.

وي عنوان كرد: والدین از جمله مهمترین افرادی هستند که فرزندان از روی آنها الگو برداری می‌كنند. عقیده آنها در مورد مواد مخدر مستقیماً بر روی فرزندان تاثیر می گذارد. کودکانی که تصمیم می گیرند هیچ گاه در زندگی خود از مشروبات الکلی و یا مواد مخدر دیگر استفاده نکنند، این کار را به دلیل سیستم ارزشی موجود در خانواده انجام می دهند. والدین وظیفه دارند که به فرزندان خود توضیح دهند که چرا یک نوع کار خاصی را انجام می‌دهند و انتخاب هایی که در حال حاضر در زندگی خود انجام می دهند چگونه می‌تواند در آینده ی زندگی آنها تاثیر گذار واقع شود.

مشاور خانواده تصريح كرد: در دنیای پیچیده و شلوغ امروزی، کمتر اتفاق می‌افتد که والدین وقت لازم را برای برقراری ارتباط با کودکان خود در زمینه مواد مخدر بدست آورند. باید سعی شود در برنامه های روزانه وقتی را به این موضوع اختصاص داد که تمام افراد خانواده در کنار هم جمع شده و یکدیگر را ملاقات کنند.

پيرهادي در پايان گفت: بهتر است هفته‌ای یک مرتبه هم که شده جلسات مربوط به خانواده را برگزار شود. در این جلسات هر کس باید این موقعیت را داشته باشد که آزادانه و بدون وجود هیچ گونه ترس و واهمه ای تمام نظرات و عقاید خود را بازگو کند. رعايت تمام اين مسائل تا حدود زيادي از اعتياد در فرزندان خانواده پيشگيري مي‌كند.

منبع خبر: روابط عمومي ستاد مبارزه با مواد مخدر۹۵.۰۱.۳۱

نظر بدهید