هپاتیت بیماری ویروسی کبدی است که در اثر التهابات و متورم شدن کبد ایجاد می شود و دارای انواع مختلفی می باشد. برخی از انواع هپاتیت مسری بوده و برخی به دلیل عوامل بیرونی بوجود می آیند.

(هپاتیت …,C,B,A) بنابه متعدد بودن نوع هپاتیت دلیل پیدایش آن در بدن فرد نیز متفاوت است. نارسایی خون به کبد، پائین آمدن سیستم ایمنی بدن، افراط در نوشیدنی های الکلی، آسیب های کبدی ناشی از ضربه و یا مصرف طولانی مدت برخی داروها بدون تجویز دکتر سبب بروز بیماری هپاتیت می گردد.

بیماری هپاتیت مانند دیگر بیماری ها ممکن است حاد و یا مزمن باشد. در نوع اول، علائم التهاب، تب، حالت تهوع طی چند روز بهتر می شود اما در نوع دوم ممکن است از ۴ تا ۶ ماه این حالات با فرد بیماری همراه باشد و سبب بروز مشکلات جدی در زندگی روزمره فرد می گردد.

کبد که نقش تصفیه خون و پاکسازی را در بدن انجام می دهد با درگیر شدن به عارضه هپاتیت کبدی از انجام این کار باز مانده و در نتیجه کبد وظیفه خود را بدرستی نمی تواند انجام دهد و رنگ پوست فرد مبتلا به هپاتیت زرد مایل به نارنجی می شود. مصرف بیش از حد الکل یکی از دلایل اصلی ابتلا به بیماری هپاتیت است.

هپاتیت C، اما تنها به واسطه مصرف مواد شیمیایی مانند برخی داروهای خاص و به مدت طولانی، نوشیدن افراطی مشروبات الکلی و یا مصرف مواد مخدر و مواد روانگردان در بدن ایجاد می شود. متأسفانه برای این نوع از هپاتیت هیچ گونه واکسن جهت مقاوم سازی بدن کشف نشده است و در خوشبینانه ترین حالت، ممکن است فرد کبد خود را از دست داده و نیاز به پیوند کبد داشته باشد و در وخیم ترین حالت این بیماری فرد با سرطان کبد و یا با مرگ مواجه می شود.

علائم بیماری هپاتیت:

علائم و عوارض ناشی از مبتلا شدن به این بیماری ممکن است سال ها به طول بیانجامد تا بروز دهد بنابراین فرد ممکن است سال ها با این بیماری زندگی کرده بی آنکه اطلاعی از وجود آن داشته باشد.

در اوایل ورود ویروس هپاتیت بدن وارد مرحله حاد می شود و اگر در این مرحله بیماری توسط پزشک متخصص شناسایی و تشخیص داده شود، آلودگی و ویروس هپاتیت به طور کلی از کبد پاکسازی شده و بیماری از بین می رود. اما متأسفانه در بیشتر موارد فرد با غفلت های خود بیماری را سرسرانه گرفته و بیماری وارد مرحله پیشرفته و مزمن می شود.

معتادان به انواع مواد مخدر، بالاخص آنهایی که از سرنگ آلوده و مشترک استفاده می کنند، کسانی که دارای روابط متعدد و نامشروع جنسی هستند، افرادی که دارای والدین مبتلا به بیماری هپاتیت هستند و همچنین کسانی که دارای نارسایی کبدی و یا سرطان کبد هستند اکیداً توصیه می گردد تا آزمایش هپاتیت C بدهند.

ویروس هپاتیت از روش های زیر انتقال نمی یابد:

• بغل کردن و یا بوسیدن
  • عطسه کردن
  • استفاده از غذای مشترک

اما از سوی دیگر، این بیماری به دلیل ویروسی بودن می تواند از راه خون و تزریق به فرد دیگر منتقل گردد.

کلینیک ترک اعتیاد و روان پزشکی دی با ارائه خدمات شبانه روزی سرپایی و یا بستری در کنار مجرب ترین تیم پزشکی، روانپزشکی و سایر افراد کارآمد یکی از بهترین کلینیک های درمانی در سراسر کشور است که با داشتن سابقه ای ۲۰ ساله و افتخار داشتن اولین و تنها مرکز تخصصی روان پزشکی با مجوزهای لازم بستری، درمان و ترک اعتیاد، متعهد به درمان بیمار شما تا سرمقصد سلامتی می باشد. همچنین این افتخار را دارد که سالانه بیش از هزاران نفر از سراسر کشور را در زمینه روانشناسی و اعتیاد مورد درمان قرار داده است.