قائم مقام دبیر کل ستاد مبارزه با مواد مخدر گفت: تنها ۲۰ درصد از بهبود یافتگان مواد مخدر توانایی کنترل بروز دوباره اعتیاد را دارند و ۸۰ درصد به دلایل مختلف از جمله پذیرا نبودن خانواده ، محیط و دوستان به سمت اعتیاد کشیده می شوند. علیرضا جزینی که برای حضور در همایش پیشگیری از اعتیاد به جزیره کیش سفر کرده بود در جمع خبرنگاران ، پیشگیری را نخستین استراتژی ستاد مبارزه با مواد مخدر دانست و گفت: این استراتژی برگرفته از سیاست های ابلاغی رهبر معظم انقلاب است و در برنامه ششم باید ۲۵ درصد کاهش بروز اعتیاد داشته باشیم. قائم مقام دبیرکل ستاد مبارزه با مواد مخدر، بحث پیشگیری در برنامه ششم را یکی از مسائل مهم و حیاتی دانست و تاکید کرد : در این شرایط ایجاب می کند تا تمام سازمانهای که عضو ستاد هستند و یا مشارکت دارند در این زمینه به صورتی فعال اقدام کنند .

جزینی در بحث پیشگیری ، محیط های اموزشی را مهم عنوان کرد گفت: اولین گام فعال کردن حوزه پیشگیری در آموزش و پرورش و سپس دانشگاه ها است که در این مورد تفاهم نامه هایی مبتنی بر این فرایند به امضا رسیده است . وی با تاکید بر اینکه پوشش تمام مراکز آموزشی کار دشواری است افزود: تلاش شده در ابتدا حوزه آموزش و پرورش دوره دوم متوسطه و در حوزه ابتدایی نیز اول تا سوم در برنامه پیشگیری قرار دهیم. قائم مقام دبیر کل ستاد مبارزه با مواد مخدر، آموزش چهره به چهره به دانش آموزان، والدین ، مربیان و مدیران آموزش و پرورش را در سال گذشته اقدامی اثربخش در این راستا دانست . وی مصرف شیشه را یکی از آسیب های جدی در حوزه مصرف مواد مخدر برشمرد و افزود: با توجه به هشدارهای بسیار، متاسفانه باورهای غلط برخی افراد برای استفاده از ریتالین، ترامادول و قرص های لاغری که در برخی از آرایشگاه های زنانه توزیع می شود سبب بروز این آسیب در جامعه شده است.

به گزارش ایرنا ، جزینی درصد مبتلایان خانم به اعتیاد را ۱۰ درصد عنوان کرد و گفت: مصرف تریاک در رتبه نخست و شیشه در مرحله دوم قرار دارد . وی یکی از راههای مهم جلوگیری از بروز دوباره اعتیاد را مشارکت جامعه و خانواده دانست و افزود: بسیاری از افرادی که در مراکز درمانی ترک اعتیاد اقدام به ترک نموده اند ، خانواده‌ها تمایلی به پذیرش آنان ندارند و ایجاب می کند خانواده‌ها بعد از درمان ، این افراد را پذیرا باشند . جزینی جلوگیری از اخراج دانش آموزان و کارگران و کسانی که احتمال اعتیاد در آنها وجود دارد را مهم دانست و تاکید کرد که باید این افراد را به سمت درمان ببریم و بحث اشتغال زایی که به عنوان یک حلقه مفقوده است را رونق ببخشیم . جزینی سن اعتیاد در کشور را ۱۵ تا ۶۵ سال عنوان کرد و افزود: سه درصد جامعه مبتلا به اعتیاد هستند و در مجموع ۷۹۰ هزار نفر تحت درمان هستند که ۹۰ درصد انان در کمپ ها و مراکز ترک اعتیاد انجام می شود. قائم مقام ستاده مبارزه با مواد مخدر مراکز درمانی در سراسر کشور را هفت هزار و ۵۰۰ مرکز عنوان کرد و گفت: از این تعداد نزدیک به یک هزار و ۴۰۰ مرکز غیر مجاز وجود داشت که با کمک کمیته نظارت با ۹۰ درصد آنان برخورد شد و ساماندهی شدند .

همایش پیشگیری از اعتیاد روز پنجشنبه در جزیره کیش برگزار شد.

منبع خبر: ايرنا ۹۵.۰۲.۲۴

نظر بدهید