اگر یک معتاد با یک روانپزشک مشورت کند، بسیاری از علامت هایی که در معتاد وجود دارد شبیه کسانی است که از بیماری افسردگی رنج می برند.

برخی از علائم مشترک اعتیاد و افسردگی:

– از دست دادن علاقه به زندگی

– عدم توانایی تمرکز حواس

– احساس بیهودگی کردن

– کم شدن میل جنسی

– داشتن این احساس که زندگی ارزش ادامه دادن ندارد

بنابراین تعجبی ندارد که در بسیاری از موارد، روانپزشکان برای معتادها تشخیص بیماری افسردگی را مطرح می کنند و برای آنها داروهای ضد افسردگی تجویز می کنند. در کسانی که به تازگی اعتیاد را ترک کرده اند و دچار بیماری افسردگی نیستند، این داروها کاملا بی تاثیراند و می توانند پاک ماندن معتاد را با تهدید مواجه کنند.

در حالی که علامت های موجود در یک معتاد در حال بازپروری و شخصی که به بیماری افسردگی مبتلا است کاملا شباهت دارند، تفاوت های مهمی میان این دو حالت وجود دارد.

بیماری افسردگی، یکی از اختلالات خلقی عمده است که در اصل، اختلالی در ساختار زیستی شیمیایی است. به بیان دیگر، هورمون ها ی مغز، موادی که پیام های میان سلول های مغزی را منتقل می کنند، دچار یک اختلال شده اند. تغییرات زیستی شیمیایی ممکن است در نتیجه یک فشار و استرس شدید یا در نتیجه عوامل ژنتیکی ایجاد شده باشند.

زمان شروع علامت ها در بیماری افسردگی به نسبت به خوبی قابل تشخیص است. فرد قبلا از زندگی لذت می برده، فعال بوده و دارای علائقی بوده، تا اینکه در زمانی خاص، اوضاع تغییر کرده است. گاهی تغییرات را می توان به یک حادثه جسمی نظیر زایمان، یائسگی، جراحی یا یک بیماری ویروسی شدید نسبت داد. در موارد دیگر می توان آن را با یک حادثه روانی، نظیر یک بحران شدید مالی، مرگ یکی از عزیزان، یا در کمال تعجب پیشرفت در کار مرتبط دانست.

نکته مهم این است که شروع تغییرات در احساسات و رفتارهای فرد را می توان به یک نقطه خاص نسبت داد، که شاید چندین هفته و یا چندین ماه قبل بوده است. 

در معتادها، اغلب به نظر نمی رسد علامت های "افسردگی" شروع مشخصی داشته باشند. در بسیاری از موارد فرد همیشه این گونه احساس می کرده، حتی زمانی که نوجوان بوده است. معتادها احتمالا بیان می کنند که هرگز وضع مناسبی نداشته اند و همیشه دیگران چیزهای بهتر و بیشتری داشته اند. ممکن است به معتادها به شکل افرادی هیجان طلب یا دردسر ساز نگاه می شده است. اغلب معتادها می گویند تا جایی که به خاطر دارند از زندگی شان ناراضی بوده اند.

این نوع افسردگی با داروهای ضدافسردگی برطرف نمی شود. تنها خاصیت این داروها برای معتادها ایجاد کردن عوارض جنبی اذیت کننده است.

دلیلی ندارد که یک معتاد به بیماری افسردگی مبتلا نشود. اما تشخیص دادن بیماری افسردگی در کسی که در مراحل اولیه ترک اعتیاد است، ممکن است بسیار مشکل باشد، زیرا احتمال دارد علامت های افسردگی به خاطر ترک کردن اعتیاد بروز کرده باشند.

نظر بدهید