پیکار بر سر خواندن، نوشتن و ریاضی اغلب بین والدین و فرزندانشان جدایی می اندازد. بیشتر اوقات این تعارضها باعث بی میلی کودکان نسبت به یادگیری شده و والدین را متعجب ساخته که " کجای کار ما اشتباه بوده؟! "

پیروی از راههای زیر به شما کمک می کند تا خانه ای شادتر داشته باشید، جایی که کودکتان با علاقه یاد می گیرد و شما نیز دیگر وحشت بگو مگو بر سر تکالیف را نخواهید داشت.

روش اول: هر بعد از ظهر زمانی را برای یادگیری خانوادگی در نظر بگیرید

در این زمان کودک شما تکالیفش را انجام می دهد و شما نیز ارزش یادگیری را با لذت بردن از کتابهای کودکتان شکل می دهید. بهترین راه برای ایجاد علاقه به یادگیری در فرزندتان این است که به او نشان دهید که چقدر شما هم از این کار لذت می برید.

روش دوم: با دادن حق انتخاب به کودکتان از نزاع بپرهیزید

تحقیقات نشان داده کودکان زمانی که حق انتخاب راههای گوناگون را دارند با علاقه بیشتری تکالیفشان را انجام می دهند. به عنوان مثال:

• آیا ترجیح می دهی تکالیفت را سریعا بعد از مدرسه انجام دهی یا با کمی استراحت در ساعت ۴ بعدازظهر؟

• آیا می خواهی تکالیفت را در اتاق خودت انجام دهی یا بر روی میز آشپزخانه؟

• آیا می خواهی همه تکالیفت را همین حالا انجام دهی یا می خواهی نصف آن را الان و نصف دیگر را بعد از استراحت بعد از ناهار انجام دهی؟

روش سوم: فقط زمانی به فرزند خود کمک کنید که از شما کمک خواسته باشد

وقتی والدین به فرزند خود کمک می کنند در حالیکه هیچ کمکی از آنها خواسته نشده جز بحث و جدل چیزی نصیبشان نخواهد شد.از فرزند خود بپرسید که آیا به کمک شما نیاز دارد یا اینکه دوس دارد به تنهایی تکالیفش را انجام دهد؟

تمایل فرزندتان به انجام تکالیف به تنهایی شکل صحیحی از استقلال و مسئولیت در او می باشد.

روش چهارم: بیشتر توجهتان را بر روی کارهایی که فرزندتان به خوبی انجام می دهد متمرکز کنید

بر روی کارهای اشتباه فرزندتان تمرکز نکنید! اجازه دهید تا در برخی مسائل فرزندتان از معلمانش کمک بگیرد. والدین خوب ۹۹ درصد انرژی خود را بر روی کارهای صحیح فرزندانشان می گذارند و اینگونه توجه مثبتشان را نشان می دهند:

• بهترین مشقی که امروز نوشته ای را به من نشان بده. تو واقعاً برای این درس سخت کار کرده ای!

• به این مسأله ریاضی نگاه کن. تو آن را درست حل کرده ای!

روش پنجم: فقط تا زمانی به فرزند خود کمک کنید که هر دوی شما از این کار لذت ببرید

والدین باهوش زمانی که می بینند یک بگو مگو در شرف وقوع است سریعاً کنار کشیده و دیگر کمک به فرزند خود را ادامه نمی دهند. سعی کنید فرزند خود را در این هنگام در آغوش گرفته و بگویید: من واقعاً دوستت دارم که به تو کمک کنم ولی انگار این کار به جر و بحث کشیده می شود. من می دانم که این مسأله واقعاً دشوار است. موفق باشی.

روش ششم: فقط زمانی به فرزند خود کمک کنید که تکالیفش زیاد باشد

این را بارها و بارها با خود تکرار کنید که: این تکالیف فرزند شماست نه تکالیف شما!!

هیچ چیز مخرب تر از این نیست که با انجام کارهای بسیار در جهت یادگیری فرزند خود تلاش کنید.هرزمان که فرزند شما با یک مسأله دشوار روبه رو می شود اعتماد به نفسش بالا رفته و درواقع آماده رویارویی بهتر با جهان واقعی می شود.

با به کارگیری این راهکارهای دوستانه و منطقی به هزاران والدینی بپیوندید که در حال حاضر بسیار شادتر و دارای فرزندان با مسئولیت تری هستند.

نظر بدهید