اسکیزوفرنی (جنون جوانی):

یک بیماری روانپریشی مزمن و ناتوان کننده است که با علائمی مثل هذیان و توهم مشخص می شود. بیمار رفتار آشفته، گفتار آشفته و اختلال در تفکر دارد. زمینه ارث و ژنتیک در این بیماری دخیل است. به دلیل افت شدید عملکرد و احتمال آسیب رسانی به خود و دیگران این بیماران اغلب نیاز به دوره های متعدد و طولانی مدت بستری در مراکز درمانی روانپزشکی دارند.

اختلالات خلقی :

خلق به معنای وضعیت هیجانی و احساس درونی هر فرد می باشد که معمولاً با ظاهر و رفتار فرد نیز مشخص می شود مثل شادی یا غم که افراد سالم نیز بطور طبیعی و در شرایط مختلف آنرا تجربه می کنند. هرگاه تغییرات و وضعیت خلق از لحاظ مدت زمان و شدت بروز و دلایل ایجاد آن حالت طبیعی نداشته باشد اختلال خلقی نامیده می شود.

انواع اختلالات خلقی :

افسردگی اساسی ،مانیا (شیدایی سرخوشی شدید) و بیماری دوقطبی می باشد که در این بیماری فرد دوره های متناوب افسردگی شدید و شادی مفرط را تجربه می کند این بیماران به دارو درمانی،درمان های روان شناختی و گاها شوک درمانی (ECT) نیازمند می باشند و در شرایط حاد بایستی بستری شده و تحت نظر قرار گیرند.

اختلالات اضطرابی :

اضطراب یک احساس نگرانی بدون وجود خطر واقعی طبیعی می باشد که با علائم جسمانی مانند افزایش ضربان قلب، افزایش تعداد تنفس و فشار خون ،لرزش و… مشخص می شود. هرگاه این حالت متناسب با موقعیت و شدت عامل نگران کننده نبوده و شدیدتر و طولانی تر از حد طبیعی باشد بیماری محسوب می گردد.

شایع ترین اختلالات اضطرابی عبارتند از : اختلال اضطراب، اضطراب موقعیتی، اختلال وسواسی جبری، ترس های مرضی (فوبیا)، ترس از بلندی، ترس از تنهایی، هراس از جمع، تاریکی و… که همگی نیاز به درمان های دارویی و روان شناختی از جمله CBT(روان درمانی شناختی رفتاری) دارند.

اختلالات شناختی :

مجموعه ای از اختلالات هستند که با ضعف تمرکز، عدم درک صحیح از زمان و مکان و محیط و عدم شناخت هویت دیگران و… مشخص می شود که ممکن است همراه با کاهش سطح هوشیاری باشد (مانند دیلیریوم) و یا بدون اختلال هوشیاری باشد (مانند دمانس) این وضعیت ها معمولاً همراه با بیماری های جسمانی مانند عفونت ها ،ضربه های مغزی و یا اعمال جراحی دیده می شوند و نیاز به پیگیری و درمان دارند.

شایع ترین نوع دمانس اختلالات نسیانی (فراموشی) است که غالباً در افراد سالمند مشاهده می شود و دارای علائمی مثل اختلال حافظه و تمرکز ، اختلال جهت یابی و عدم آگهی از زمان و مکان اختلالات روانی و… می باشد مانند بیماری آلزایمر این افراد گاهاً نیاز به بستری شدن به منظور تنظیم دارویی و کنترل علائم دارند.

اختلالات شخصیتی :

شخصیت هر فرد مجموعه ای است از خصوصیات و صفات مختلف ،این ویژگی ها باید به گونه ای متعادل و منطقی در کنار یکدیگر بروز نماید تا فرد طبیعی به نظر برسد. هرگاه یک یا چند صفت مانند خودشیفتگی، توجه طلبی، وابستگی، بدبینی و… از حد تعادل خود خارج شده و برجسته و بارز می گردد، می تواند مشکلاتی برای خود شخص و دیگران ایجاد کند که به آن اختلال شخصیت می گویند.

اختلالات شخصیتی انواع متعددی دارند و با درجات و شدت مختلف نمایان می شوند.

شایعترین اختلالات شخصیتی :

– شخصیت های نمایشی
– شخصیتهای وابسته
– شخصیتهای وسواسی
– شخصیت های ضد اجتماعی
– و …

بیماران دچار اختلالات شخصیتی ممکن است در دوره هایی از زندگی طبیعی به نظر برسند ولی اکثراً نیاز به روان درمانی و گاه دارویی و احیاناً در مواد شدید بستری شدن دارند.