مصرف مواد محرک و در رأس آنها شیشه (مت آمفتامین)  چنان سریع و برق آسا جامعه ی ما را گرفتار کرد که تا مدت ها از ویژگی ها و عمق گسترش آن بی خبر ماندیم.
ویژگی های این ماده مخدر مانند کمک به افزایش میل جنسی، کاهش بی دردسر وزن و رسیدن به تناسب اندام، سرخوشی و هوشیاری افراد، افزایش انرژی و ساعت ها فعال باقی ماندن بدن بدون نیاز به خواب و بدون احساس خستگی، کسب نمرات بالا در رقابت های آموزشی و درسی، سبب شد که گروه های خاص جامعه مانند ورزشکاران، رانندگان، دانشجویان، دختران و زنان در جست و جوی ظاهر زیبا و اندام بهتر و … به این داروها و مواد مخدر گرایش پیدا کرده و با کسب پاداش و نتیجه ی دلخواه به مصرف آن ادامه داده و به آن وابسته و معتاد شوند.

مواد محرک و شیشه در مدت کوتاهی پس از حضور، در فهرست داروهای سوء مصرف و اعتیادآور در ایران، بعد از تریاک در جایگاه پرمصرف ترین گروه مواد مخدر در ایران قرار گرفتند.
باید توجه داشت که برخلاف تریاک که نیازمند کشت و حمل از مکان تولید در دوردست ها تا مکان مصرف است، شیشه در ایران غالباً در همان مکانی که تولید می شود، مصرف و توزیع می گردد. شیشه با استفاده از امکانات بسیار ساده در یک آشپزخانه کوچک خانگی قابل تولید است و به علت سادگی و غیرتخصصی بودن ابزارهای تولید و نظارت کم بر مواد شیمیایی به کار رفته در تولید آن در کشور، تا حد زیادی در منازل و آشپزخانه ها تولید می شود.

پسودوافدرین، طبق گزارش پلیس ایران اصلی ترین ماده ی شیمیایی پیش ساز شیشه در ایران است و ایران در حال حاضر چهارمین تولیدکننده پسودوافدرین در جهان است!
با اینکه کشورهای شرق دور مانند تایلند، ژاپن و مالزی خود مهد تولید آمفتامین و شیشه در جهان بوده اند، در سال های اخیر شاهد تولید و حمل مت آمفتامین از ایران به این کشورها بوده ایم که می توان نشان دهنده ی سهولت دسترسی، تولید و ارزانی فراورده بوده و بالطبع توجیه اقتصادی قاچاق از ایران به شرق دور باشد.

طبق آخرین گزارش وزیر کشور، نزدیک به ۶ میلیون ایرانی به نوعی با مسائل مربوط به مواد درگیر هستند که بخش قابل توجهی از آن به مواد محرک و شیشه اختصاص دارد.
مصرف شیشه در جامعه ی ایران با افزایش جرائم مرتبط با مواد مخدر از قبیل فرئشندگی و قاچاق و تولید ماده از یک سو و خشونت های خانوادگی و جنایت از سوی دیگر همراهی داشته است.
کلینیک روانپزشکی و ترک اعتیاد دی روزانه مراجعین دارد که بعلت مصرف شیشه دچار مشکلات روانی و رفتاری شده اند و به دنبال راه حلی برای ترک شیشه و درمان مشکلات بوجود آمده بر اثر مصرف این ماده مخدر هستند.

علائم مسمومیت با شیشه:

– احساس شعف و شادی زیاد
– خشکی دهان
– اظطراب، تحریک پذیری و خشم
– سرخی و تعریق پوست
– افزایش انرژی و آگاهی
– تغییرات فشار خون
– افزایش توجه و تمرکز
– مشکلات عروقی، قلبی و مغزی
– افزایش اعتماد به نفس، بزرگ منشی و پرادعایی
– تاری دید
– گرایش بیشتر به جمع و بی خوابی
– رفتارهای تکراری و وسواسی
– زخم های پوستی و خارش پوست
– بر قراری و افزایش تمایل به کار و فعالیت
– روان پریشی (هذیان و توهم)
– لرزش، پیچش عضلانی و کرختی عضلانی
– گشادی مردمک چشم

علائم قطع مطرف یا ترک شیشه:

اگر وابستگی پدید آمده باشد، علائم ترک شیشه پدید می آید. معمولاً فرد مصرف کننده شیشه برای فرار از این علائم آزاردهنده به مصرف مجدد ماده می پردازد.
معمولاً در ترک شیشه، علائم جسمی و پرخوابی ظرف مدت ۵ تا ۷ روز از بین می روند ولی علائم روانشناختی مانند افسردگی، پرخاشگری، روانپریشی، توهم و هذیان ممکن است ماه ها تداوم داشته باشد و در اکثر موارد نیاز به مداخله درمانی تخصصی و بستری وجود دارد. این زمان بستگی به مدت زمان مصرف، شدت وابستگی و مقادیر مصرف و نحوه ی مصرف شیشه متغیر می باشد. سلامت جسمی و روانی فرد، برای گذر از این مرحله بسیار مهم است، به همین دلیل در کلینیک ترک اعتیاد دی برای ترک شیشه، بیماران تحت مراقبت متخصص روانپزشکی و روانشناس و مشاوران اعتیاد قرار می گیرند.

در فرد وابسته به تدریج احساس لذت از بین رفته و به جای سرخوشی، احساس ناخوشی و دل تنگی ناشی از عدم مصرف شیشه پدید می آید. برخی از علائم روانی تا حد افسردگی بالینی نیازمند درمان، که گاهی با افکار خودکشی همراه است، پیش می رود.
در این مرحله فرد بسیار کند، پراشتها و کم انرژی می شود و میل جنسی شدیداً کاهش می یابد.

در مصرف مزمن مقادیر بالای شیشه، ترک و رهایی کامل از علائم طول می کشد و در مقایسه با بسیاری از مواد مخدر، اشتیاق مصرف مجدد بسیار بالاست.

علائم ترک شیشه عبارتند از:

– خلق ملال انگیز
– خستگی مفرط
– رویاهای زنده و ناخوشایند
-پرخوری
– پرخوابی (و گاهی بی خوابی)
– افزایش قابل توجه اشتها و تغییر وزن
– کندی شدید روانی-حرکتی (گاهی تحریک پذیری)
– احساس از دست دادن لذت
– افزایش شدید میل به مصرف دوباره شیشه

علاوه بر طیفی از علائم که در دوره های مصرف شیشه و ترک وابستگان به آمفتامین قابل مشاهده است، به دلیل بی خوابی مزمن و کاهش وزن، این افراد بسیار تکیده و لاغر شده و از نظر بهداشتی نامناسب به نظر می آیند.
به علت اثرات سمپاتیک دارو، پوست خشک و چروکیده می شود و خارش های مزمن و مکرر پوستی، ضایعات جوش مانند که بعداً تبدیل به نسج جوشگاهی و یا افزایش رنگ دانه های پوستی در محل بهبودی زخم های ناشی از خارش می شود، چهره ی ویژه ای برای فرد معتاد پدید می آورد.

اثرات انقباض رگی در محل تزریق می تواند سبب بروز نکروزهای پوستی شده و یا عفونی شود. در مصرف کننده های بینی این مواد، خونریزی مکرر بینی رخ می دهد.

ترک شیشه:

درمان های متعددی بر اساس رویکردهای روان شناختی و ظابطه مندی وابستگی به شیشه و مواد محرک از سال ها قبل توسط پژوهشگران و بالینگران ابداع و اجرا شده است. باید توجه داشت که برای ترک شیشه در فرد وابسته، باید میزان آمادگی فرد برای تغییر و پذیرش راهکارهای درمانی منطبق شده و بر اساس یک رویکرد کلی، مرحله به مرحله به سمت درمان پیش برود.
بدیهی است برای طی این مراحل، فرد معتاد باید از دست علائم روان پریشی رها شده باشد و فاز ترک و علائم را سپری کند.

با توجه به وابستگی شدید متامفتامین ها و آسیب های جسمی و روانی فراوان که به فرد وابسته وارد می شود، ترک شیشه می بایست با نظارت متخصص روانپزشکی انجام شده و آسیب های روان شناختی که در مدت مصرف به فرد وارد شده است و همچنین مشکلاتی که در طول روند ترک شیشه به فرد وارد می شود کنترل و درمان گردد.

لازم به ذکر است در برخی مراکز و کلینیک ها برای ترک شیشه از داروهای اعتیادآور نظیر متادون و … استفاده می شود که این داروها در اکثر موارد نه تنها به ترک شیشه کمک نکرده بلکه خود این داروها ایجاد وابستگی کرده و فرد علاوه بر شیشه، به متادون و … نیز معتاد شده است. یکی از باورهای کلینیک ترک اعتیاد دی این است که بیماری اعتیاد می بایست از نظر ذهنی و بصورت ریشه ای درمان شود نه اینکه فرد به دارویی جایگزین برای مواد مخدر مورد نظر وابسته شود.

کلینیک روانپزشکی و درمان اعتیاد دی با داشتن تجارب موفق درمان هزاران بیمار در زمینه ترک شیشه و داشتن کادر روانپزشک و روانشناس، موارد مختلف اعتیاد به شیشه در سنین مختلف و در جنسیت های مختلف را داشته و توانسته است روش های مختلفی با توجه به سن، میزان مصرف، مدت مصرف و سایر عوامل تاثیرگذار بر روند ترک شیشه را تجویز و تجربیات موفقی در ترک شیشه و سایر مواد مخدر ثبت کند.

با توجه به وابستگی شدید شیشه و ایجاد مشکلات روانی و رفتاری زیاد، در صورت اقدام خودسرانه و غیر علمی، احتمال وسوسه و عود اعتیاد بسیار بالاست و در اکثر موارد نیاز به خدمات بستری برای ترک اعتیاد شیشه وجود دارد.
مصرف مواد محرک و شیشه باعث ایجاد اختلالات روانی – رفتاری خاص شده و هجوم افکار ناخواسته، هذیان و توهم برای فرد مصرف کننده و اطرافیان بسیار خطرناک می باشد.