اعتیاد یکی از معضلات بزرگ جهانی و کشور ما ایران به دلیل همسایگی با کشور افغانستان است. اعتیاد عوارض بسیار زیادی بر اقتصاد، امنیت، خانواده و جامعه تحمیل می کند و سالانه زندگی میلیون ها انسان را به نابودی می کشاند و سرمایه های زیادی صرف ترک اعتیاد و جلوگیری با قاچاق مواد مخدر می شود.

در سالهای گذشته با افزایش اعتیاد در جامعه و بخصوص افزایش اعتیاد در جوانان و زنان شاهد تاسیس کمپ های ترک اعتیاد قانونی و غیرقانونی زیادی در شهرهای مختلف کشور و حتی تهران بوده ایم. کمپ هایی که اکثر آنرا اقامت ۲۱ روزه یا بیشتر را برای معتادان پیشنهاد می کنند. ولی آیا کمپ ترک اعتیاد جای مناسبی برای ترک اعتیاد است و درمان اعتیاد به درستی انجام می گیرد؟

کمپ ترک اعتیاد

متاسفانه در سالهای اخیر شاهد صدور مجوز کمپ ترک اعتیاد برای افراد معتاد بوده ایم. افرادی که سالها انواع مواد مخدر را تجربه کرده و به قول آنها به آخر خط رسیده بودند. ولی آیا این افراد صلاحیت و تخصص کافی برای درمان قطعی و اصولی بیماری اعتیاد را دارند؟

اخیراً نیز در طرحی ضربتی جمع آوری معتادان از کوچه و خیابان های تهران و سایر شهرها صورت گرفت که چند فرد با توسل به زور و بر خلاف میل باطنی فرد معتاد اقدام به انتقال آنها به کمپ های ترک اعتیاد نمودند.

یکی از سازمان هایی که متولی کمپ های ترک اعتیاد است متاسفانه بودجه لازم برای نگهداری و تجهیز کمپ های ترک اعتیاد را ندارد و از نظر منابع در مضیقه است. اکثر کمپ های ترک اعتیاد از نظر پزشک متخصص، کادر درمانی، روانشناس، مدیریت و امکانات دچار مشکلات بزرگی هستند و موارد مذکور بر روی خدمات و نتیجه حاصل شده بر افراد نیز تاثیرگذار خواهد بود.

خوشبختانه اخیراً نیروز انتظامی و قوه قضائیه اقدامات نظارتی و کنترلی شدیدی بر کمپ های ترک اعتیاد داشته و در صورت مشاهده و تکرار تخلفات اقدام به پلمب این مراکز ترک اعتیاد می کنند. شورای هماهنگی مبارزه با مواد مخدر نیز از نبود نظارت و عملکرد نامناسب کمپ های ترک اعتیاد ابراز نگرانی کرد.

کمپ ترک اعتیاد یا اردوگاه شکنجه؟

متاسفانه روزانه گزارش های مختلفی از کتک زدن و شکنجه افراد معتاد در کمپ های ترک اعتیاد منتشر می شود. با گسترش تکنولوژی و اینترنت، فیلم ها و مدارک زیادی دال بر شکنجه و کتک زدن وحشیانه در برخی از کمپ های ترک اعتیاد منتشر شد. در این کمپ ها افراد معتاد برای یکدیگر راه حل و دارو تجویز می کنند و با بستن فرد معتاد با زنجیر و … به تخت اقدام به سم زدایی و درمان اعتیاد می کنند.

دو سه سالی است که شاهد افتتاح مراکز تخصصی ترک اعتیاد در شهرهای مختلف هستیم که تبلیغات زیادی نیز برای آنها انجام می شود. ترک اعتیاد فوق سریع در ۲۴ ساعت، ترک انواع مواد با روش های جدید و … عناوین وسوسه انگیزی هستند که در تبلیغات مختلف مشاهده می کنیم. اما درستی و صحت این عناوین تا چه اندازه وجود دارد جای بررسی و تفکر دارد.

وقتی صحبت از مرکز ترک اعتیاد می شود انتظار یک محیط آرام، تخصصی، پزشکی با امکانات بستری و رفاهی مناسب می رود ولی متاسفانه برخی از کمپ های ترک اعتیاد با استفاده از واژه های تبلیغاتی و نادرست اقدام به جذب افراد معتاد می کنند و با ضرب و شتم شدید، حبس کردن، شکنجه، حمام آب سرد و سایر روش های غیر انسانی اقدام به ترک اعتیاد در این افراد می کنند.

اکثر مواردی که برخلاف میل باطنی فرد و با روش های غیرانسانی و کتک زدن اقدام به ترک اعتیاد کرده اند پس از مدت کوتاهی دوباره به مصرف مواد مخدر روی آورده و تا مدت های زیادی از عوارض جسمی و روحی اقامت در این مراکز رنج خواهند برد.

مشکلات کمپ ترک اعتیاد

مشکلات کمپ ترک اعتیاد:

طبق گزارشات منتشر شده در برخی از کمپ های ترک اعتیاد مشکلات و تخلفات زیادی صورت می گیرد. برخی از کمپ ها برای ترک اعتیاد افراد اقدام به کتک زدن، شکنجه، بستن به تخت، حمام آب سرد و حبس در توالت می کنند. با توجه به اینکه برخی از خانواده ها نمی خواهند اعتیاد فرزندان و اقوام نزدیک را قبول کنند، اقدام به بستری آنها در کمپ های غیرقانونی کرده و در موارد متعدد کمپ های غیرقانونی درخواست وجوه زیادی بعنوان تهدید کرده اند و خانواده ها برای حفظ آبرو مبالغی را پرداخت کرده اند.

با توجه به اینکه برخی از افراد معتاد دارای بیماری های واگیردار خطرناک مانند هپاتیت و ایدز هستند، می بایست در محیطی تمیز و بهداشتی نگهداری شوند که از انتقال بیماری آنها به سایر افراد جلوگیری شود که با توجه به عدم وجود امکانات کافی در کمپ های ترک اعتیاد شیوع بیماری های واگیردار مشکلات زیادی بوجود می آورد.

در برخی موارد گزارش های مبنی بر رفتارهای نامناسب عوامل کمپ ترک اعتیاد با خانواده های معتادان وجود دارد و در مواردی از خانواده های آنها اخاذی کرده اند.
متاسفانه برخی افراد به دلیل عدم آگاهی کافی، اقدام به بستری و سپردن فرد معتاد به کمپ های ترک اعتیاد می کنند، غافل از اینکه چه بلایی بر سر آنها خواهد آمد. یکی از دلایل مراجعه زیاد به اینگونه مراکز قیمت پایین است. به این معنی که به دلیل پایین بودن هزینه بستری و تبلیغات وسیع، افراد زیادی به اینگونه کمپ ها مراجعه می کنند. بعنوان مثال بعضی کمپ ها برای بستری و درمان ۲۱ روزه مبلغ ۸۰۰.۰۰۰ تومان دریافت می کنند. با یک حساب سرانگشتی می توان به کیفیت محل نگهداری، ویزیت روانپزشک و غذای بیمار در مدت بستری پی برد!

امکانات کمپ ترک اعتیاد

درمان اصولی و علمی بیماری اعتیاد:

اعتیاد یک بیماری قابل درمان است و برای درمان هر بیماری نیاز به تخصص و تجهیزات لازم است. کلینیک ترک اعتیاد دی به سرپرستی دکتر بختیاری با بیش از ۲۰ سال سابقه توانسته است کارنامه موفقی داشته و باعث اعتماد افراد زیادی به این مرکز شود.

مرکز ترک اعتیاد دی با تیم تخصصی متشکل از متخصص روانپزشکی، متخصص بیهوشی، پزشک عمومی، روانشناس، کادر پرستاری، کادر خدماتی و سایر پرسنل خدمات اصولی و علمی ترک اعتیاد را در محصطی آرام و بهداشتی به هموطنان عزیز ارایه می دهد. کلینیک ترک اعتیاد دی اولین مرکز ترک اعتیاد کشور با مجوز بستری اعتیاد می باشد که خدمات بستری اعتیاد را در دو بخش زنان و مردان ارایه می دهد و همواره سعی کرده است خدمات درمان اعتیاد را در بالاترین سطح کیفی و کمی و با در نظر گرفتن شأن و منزلت بیمار ارایه دهد.

با توجه به اینکه اکثر افرادی که در دام بیماری اعتیاد گرفتار شده اند از یک یا چند اختلال خلقی و روانی رنج می برند، نیاز به ویزیت روانپزشک و مراقبت ویژه دارند که علاوه بر سم زدایی مواد و ترک جسمانی، مراقبت ها و درمان های روانی نیز انجام شده و پس از گذراندن مدت بستری، جلسات مشاوره فردی و گروهی انجام شود تا از عود بیماری و بازگشت مصرف اطمینان حاصل شود.

یکی از اصول مهم در کلینیک ترک اعتیاد دی این است که برای درمان اعتیاد از داروهای اعتیادآور نظیر متادون و بوپرنورفین استفاده نمی شود. از نظر علمی این گونه داروها خود نوعی مخدر هستند و جایگزینی برای مواد مخدر مورد مصرف به شمار می آیند. در برخی مراکز از اینگونه داروها برای درمان اعتیاد استفاده می شود و فرد معتاد علاوه بر مصرف مواد مخدر به مصرف اینگونه داروها نیز وابسته می شود. ترک متادون و بوپرنورفین در برخی موارد از ترک ماده مخدر مورد مصرف بیمار دشوارتر و زمانبرتر است زیرا این داروها بسیار قوی بوده و باعث ایجاد اعتیاد و وابستگی فرد معتاد می شوند.

جهت دریافت مشاوره برای درمان علمی و اصولی بیماری اعتیاد با شماره ۷۵۳۵۴-۰۲۱ تماس بگیرید

 

نظر بدهید