برخی از افراد بنا به دلایل مختلف تمایل به ترک اعتیاد در منزل دارند. برخی از افراد به دلیل شرایط کاری، برخی بخاطر شرایط اجتماعی، برخی بخاطر هزینه پایین، برخی بخاطر سفارش دوستان و …
بطور کلی اعتیاد یک بیماری روانپزشکی است و فردی که به یکی از انواع مواد مخدر اعتیاد دارد در واقع به نوعی دارای یک نوع بیماری روانپزشکی است. به همین دلیل علاوه بر ترک جسمی مواد یا همان سم زدایی مواد، می بایست از لحاظ روانی نیز تحت درمان و مراقبت قرار گیرند.
به همین دلیل ترک اعتیاد در منزل برای هیچ نوع ماده مخدری توصیه نمی شود.

 

چرا ترک اعتیاد در منزل توصیه نمی شود؟

دلایل مختلفی وجود دارد که ترک اعتیاد در خانه را با افراد توصیه نمی کنند. در برخی موارد بخاطر عدم تخصص افراد، قطع یکباره مواد مخدر باعث ایست قلبی و عواقب جبران ناپذیری خواهد شد.

ترک اعتیاد می بایست توسط متخصص روانپزشکی انجام شده و راهکارهای بخصوص با توجه به نوع ماده، مدت مصرف، میزان مصرف، شخصیت فرد و … مورد استفاده قرار گیرد. قطعاً بدون در نظر گرفتن جنبه های روانی نمی توان اقدام به ترک این بیماری کرد.


برخی افراد برای ترک اعتیاد، بصورت خودسرانه و بدون در نظر داشتن جنبه های علمی، اقدام به استفاده از داروهای مختلف از جمله متادون، بوپرنورفین و سایر داروهای مسکن می کنند. این داروها نه تنها باعث ترک اعتیاد به ماده مخدر مورد مصرف نمی شود، بلکه با توجه به قدرت این داروها، در اکثر موارد بیمار علاوه بر ماده مخدر مورد مصرف، به این داروها نیز اعتیاد پیدا می کند.

ترک متادون و بوپرنورفین در بیشتر موارد از ترک خود ماده مخدر مورد مصرف سخت تر است و نیاز به زمان بیشتری دارد.

در برخی از افراد ترک اعتیاد در منزل و عدم موفقیت آنها باعث ناامیدی و مایوس شدن آنها برای ترک مواد مخدر می شود. مشاوران ما روزانه در کلینیک ترک اعتیاد دی با موارد زیادی از بیماران که به دلیل ترک اعتیاد در منزل و عدم موفقیت دچار ناامیدی از ترک شده اند برخورد می کنند. در برخی موارد بیمار علاوه بر اینکه نتوانسته اعتیاد را ترک کند، دچار بیماری های روحی-روانی نیز شده است.

ترک اعتیاد می بایست تحت نظارت کادر پزشکی شامل روانپزشک، روانشناس، پرستار، مشاور و … باشد تا در صورت بروز هر گونه تشنج و عوارض جسمی و روانی از بیمار مراقبت شده و اقدامات لازم انجام شود.

ترک اعتیاد علاوه بر ترک وابستگی جسمی نیاز به پیگیری و مشاوره و جلسات رواندرمانی پس از ترک کامل دارد. این جلسات بصورت مشاوره فردی و گروهی انجام می شود و در جهت پیشگیری از عود و بازگشت اعتیاد است. اکثر افرادی که اقدام به ترک اعتیاد در منزل می کنند پس از مدت کوتاهی بیماری اعتیاد آنها عود می کند.


رهایی از دام اعتیاد در صورت انتخب راه درست به هیچ وجه غیرممکن نیست. با درمان درست و ریشهای، حمایت اطرافیان و پیدا کردن دلیل اصلی اعتیاد تغییر و اصلاح بیمار امکان پذیر است. حتی در مواردی که مصرف مواد مخدر طولانی بوده و فرد بارها اقدام به ترک کرده و موفق نبوده است.

برای ترک اعتیاد امیدتان را از دست ندهید، قطعاً برای ترک اعتیاد موانعی وجود دارد که باید آنها را پشت سر بگذارید.

تعهد و پیگیری برای به نتیجه رسیدن در روند درمان اعتیاد بسیار مهم است. باید توجه داشت که ترک و درمان اعتیاد بک پروسه ی سریع و آسان نیست. هر چه میزان مصرف و مدت مصرف مواد طولانی تر باشد پروسه ی درمان اعتیاد نیز طولانی تر است. بطور مثال برای فردی که ۱۰ سال است شیشه مصرف می کند نباید انتظار داشت که ظرف یک هفته اعتیاد خود را به این ماده مخدر ترک کند.

کلینیک روانپزشکی و ترک اعتیاد دی با سالها تجربه ی موفق در زمینه درمان اعتیاد آماده ارایه خدمات ترک اعتیاد برای انواع مواد مخدر می باشد. این مجموعه به مدیریت دکتر بختیاری متخصص روانپزشکی و کادر روانشناسی خدمات متنوعی در زمینه ی بستری ترک اعتیاد و بستری بیماران روانپزشکی ارایه می کند.

برای مشاوره رایگان ترک اعتیاد با ما تماس بگیرید.

تلفن : ۷۵۳۵۴-۰۲۱

 

نظر بدهید