بوپرنورفین داروی مخدری است که محرک(آگونیست) نسبی گیرنده مورفینی مو و بازدارنده(آنتاگونیست) قوی گیرنده مورفینی کاپا است. این دارو معمولاً در مراحل سم زدایی مواد توسط پزشک متخصص مورد استفاده قرار می گیرد، ولی این ماده به شدت اعتیادآور است.

برخی باورهای غلط در مورد این دارو در جامعه وجود دارد و بنا بر این باورهای غلط مصرف این واده در بین افراد معتاد رو به افزایش است که جا دارد جهت آگاهی و اطلاع رسانی بخی از این باورهای غلط در زیر توضیح داده شود.
برای ترک بوپرنورفین می توانید با کلینیک روانپزشکی و ترک اعتیاد دی تماس گرفته و بصورت رایگان مشاوره دریافت کنید، و در صورت نیاز به بستری می توانید از خدمات بستری کلینیک تحت نظر دکتر شهرام حسام بختیاری استفاده نمایید.

 

باورهای غلط بوپرنورفین:

– بوپرنورفین مخدر و اعتیاد آور نیست:
خیر این ماده یک داروی مخدری قوی و بسیار اعتیاد آور بوده گاه ترک آن سخت تر از مخدر های رایج چون تریاک و هروئین است. 

– چون بوپرنورفین یک داروی طبی است وپزشکان تجویز می کنند یک راه درمان اعتیاد است:
این دارو خود یک مخدر قوی است و نوعی جایگزین است و نه درمان بیماری اعتیاد که اصولا یک بیماری روانی است و نه جسمانی و مسلما" نیازمند درمان های روانشناختی و روانپزشکی است.

– همه بیماران معتاد به مخدر می توانند وارد برنامه نگهدارنده با بوپرنورفین شوندواز آن استفاده کنند:
برعکس بر اساس اصول علمی استفاده از آن تنها در موارد محدودی مجاز و موثر است و معمولا" تنها در کسانی که قادر به ترک نبوده و فاقد حمایت های روانی-اجتماعی و خانوادگی کافی می باشند جهت کاهش آسیب به ویژه در مصرف کنندگان تزریقی(کاهش ابتلا به ایدز و هپاتیت و کاهش مرگ و میر آنان و نیز ارتکاب جرم) و در شرایط خاص در بخش های بستری بیمارستانی، زندان ها و مراکز خاص با ضوابط و مقررات شدید و کنترل شده قابل استفاده است.

– بوپرنورفین تست اعتیاد را مثبت نمی کند:
بوپرنورفین مانند سایر مواد اعتیاد آور تست های مخصوص به خود را داشته که در مراکز تخصصی انجام شده و در کلیه مصرف کنندگان مثبت می شود.( تست مورفین منفی است که مربوط به تریاک و هروئین است)

– مصرف بوپرنورفین عوارضی ندارد:
مصرف بوپرنورفین در برگیرنده کلیه عوارض مصرف سایر مخدرها بوده و در برخی جهات عوارض جدی تری را ایجاد می کند.

 

جهت کسب اطلاعات بیشتر در مورد بوپرنورفین و قرص بوپرنورفین کلیک کنید.

نظر بدهید